måndag 19 maj 2008

Omstart

Så. Då var det dags att börja en ny träningsperiod då. En träningsperiod där fokus ligger på snabbhet och målet är att komma ner en bit under 50min på milen. Samtidigt vill jag även träna en del terränglöpning för att komma förberedd till Lidingö i slutet av september. Där är målet att förbättra mig, men jag har inget speciellt tidsmål än så länge. Det får komma längre fram när jag ser hur träningen har gått och hur kroppen känns och så vidare. Men förbättra mig ska jag, så mycket vet jag! Och det borde jag rimligtvis också göra, bara jag kan hålla igång och träna som jag vill och inga skador eller sjukdomar sätter käppar i hjulet.

Jag har nu bestämt mig (eller det gjorde jag visserligen för ganska länge sedan) för att hoppa på Mäster Szalkais Tjejmilenprogram som nu är inne på vecka 8. Det ska nog gå bra ändå och passande nog är det "vilovecka" denna vecka. Hm.. vet inte om jag kallar 57km för vilovecka, men låt gå. Det är nämligen "springa under 40 minuter" programet jag tänker följa. Inte för att jag har endaste liten chans i universum att klara det, utan för att jag helt enkelt tycker att "springa lite snabbare" programmet är för mesigt distansmässigt och så gillar jag inte att det inte är inriktat mot någon speciell tid, vadå springa lite snabbare liksom?? Jag kommer inte att kolla på tidsangivelserna (ok då, snegla lite kanske jag kommer göra) utan bara följa distanserna och upplägget och lägga på ett antal minuter på varje pass, för att på så sätt anpassa programmet efter mig själv. Jag kommer dock inte följa programmet slaviskt utan kommer förlägga vissa distanspass och fartlekspass i det (väldigt) kuperade Skatås, samt förlänga vissa långpass och även köra en del av dem i Skatås för att få lite Lindingöloppskänsla. Självklart kommer jag även att skippa vissa pass om kroppen känns sliten och jag känner att programmet är för tufft för mig.

Jag ska även försöka bättra mig med styrkan och försöka få in åtminstone ett, helst två, helkroppspass med fokus på funtionell träning och mycket bålstabilitet i veckan. Vi får väl se hur det går med den saken, att springa är ju så mycket roligare!

6 kommentarer:

Elin sa...

Det ska bli roligt att följa din väg mot en snabbare mil! :-)

Anna (orka mera) sa...

Haha, vilovecka på 57 km... Då har jag nog vilat hela säsongen!

Lycka till med träningen. Du kommer att vara under 50 min på milen snabbare än du tror :)

Sofy sa...

Oj, sjukt mkt löpning för en vilovecka och ett träningsschema för att bli snabb på milen, eller räknade du in ditt göteborgsvarv?! Lät ju sjukt mkt i mina öron.

Kul att du hittat ett upplägg som verkar bra, tyckte det lät klokt ( men det gör ju å andra sidan allt du skriver! hi, hi )

Grattis till en riktigt bra prestation på varvet. Vattenstationerna tar ju tid de också, tänk på det! Kram!!!

Felicitas sa...

Jag är också lite sugen på att börja följa Tjejmilenprogrammet..! :) Får se om jag överger min egen coach eller inte..

Andréa sa...

elin: :)

anna: Jo.. mina hårdaste veckor har hamnat nånstans där.. Tack för lyckatillet!

sofy: jo! Det är den kommande veckan, så jag har inte räknat med varvet! Får nog ta det lite lugnare i början och skippa vissa pass så att jag inte sliter ut mig!

felicitas: det är ju coolare att ha egen coach :D

lina sa...

xyLåter som ett bra upplägg! Ska bli kul att följa!