måndag 1 december 2008

Nu börjar det!

Idag är det måndag. Men inte vilken måndag som helst, det är nämligen måndagen den 1:e december vilket betyder start för Szalkais marathonprogram! Nu är det slut på (eh.. den så kallade) viloperioden. Fast eftersom mästaren börjar med en vilodag så är det ju egentligen imorn det börjar.

De första veckorna ser ut att vara rätt lugna vilket är bra för mig som slappat till mig (när det gäller löpningen alltså) de två senaste månaderna. Det verkar "bara" vara 4 pass de första två veckorna, längre än så har jag inte kollat. Men det passar mig utmärkt eftersom de kommande två veckorna minst sagt är fullspäckande vad gäller övrig träning. Förutom de pass jag vill få in varje vecka (1 pass styrka/pump, 2 cykelpass (mitt eget inkluderat), 1 yogapass, 1 pass (30min) core och 1 armypass) är det ett specialcykelpass - teamchallange - på onsdag (vet inte exakt vad det går ut på om jag ska vara helt ärlig, men jag har hört rykten om att det kommer bli sjukt jobbigt) som jag inte vill missa. Sedan kommer jag ju även att köra ett av mina adventspass - santa´s 80´s - på söndag, så den här veckan är som sagt, milt uttryckt, fullspäckad. Det är nästan så att jag inte vågar berätta hur många pass det kommer bli, men ni som kan matte kan ju räkna ut det ändå.

Min största och viktigaste uppgift den här veckan blir att äta, äta, äta och dricka. Och VILA ordentligt på fredag!



Men tillbaka till Szalkai-programmet. Mitt mål med mitt första marathon ever är främst att ta mig i mål. Är det lika varmt som det har varit de två senaste åren kan det antagligen bli svårt nog, då jag verkligen inte kan springa när det är sådär varmt! Jag tappar all kraft och orkar knappt lyfta benen. Så för min skull kan ni väl önska, om inte lite lätt duggregn, så åtminstone växlande molnighet och runt 15 grader? Please!

Mål nummer två (om jag tar mig i mål alltså) är att springa in på en tid under/runt 3:45 (helst under såklart, men jag intalar mig att jag är nöjd med 3:47 också). Szalkai har bara gjort träningsprogram för 4h och för 3:30, vilket gör att jag hamnar mitt emellan. Men min filosofi är ju att det är bättre att sikta högt, så jag kommer följa 3:30-schemat. Jag kommer dock lägga till någon eller några minuter här och där, speciellt på de lugna passen, annars kommer överträningen som ett brev på posten. Jag kommer även ändra om lite ibland och flytta/byta plats på pass för att allt ska bli så optimalt för mig som möjligt. Samt lägga in rena återhämtningspass (köra vissa av de lätta distanspassen ännu långsammare) och hoppa över coachens messtyrka (förlåt, men jag tycker verkligen den är mesig).

Sammanfattning: Äta, träna de hårda passen hårt, träna de lunga passen lugnt - vissa rena återhämtningspass, vila ordentligt på vilodagarna, inte vara rädd för att hoppa över ett pass om kroppen känns sliten och äta ännu lite mer!

Nu kör vi! Fast idag blir det ju ingen löpning. Har cyklat nu på morgonen och planerar att pumpa ikväll. Sedan är två av veckans många pass avklarade.

13 kommentarer:

Malin sa...

Lycka till! Jag är lite vågad och kör mitt eget race... :)

Sofy sa...

Phu. Blir liksom trött av det där schemat... att se allt sådär långt fram. Jag lever i ovishet och det äör fantastiskt skönt att träna en vecka i taget! Angående att du tror att du ligger eftern. Nja. Knappast va?! Du är ju så genomtränad att man vill byta skepnad med dig!

Kram

Anna (Orka mera) sa...

Satsar också på 3.45 i år. Sen får vi se hur det går med den saken. Lycka till med Szalkai i alla fall, jag har ju som bekant redan gett upp honom. Det kommer jag kanske att svära över när du blåser förbi mig på västerbron :)

Mela sa...

LYCKA TILL!

(Om du tröttnar på Szalkai så rekommenderar jag FIRST. Jag tröttnade på honom efter... ehh... ett pass, typ.)

Håller verkligen tummarna för vädret. Jag klarar inte heller värmen, vilket är en förklaring till mina rätt dåliga marathontider. Det går liksom inte. Sista marathonet hade jag en snittpuls på typ 169 i över fyra timmar, och knappt styrfart, helt galet. Frossa, slutade svettas. borde brytit, men dum som man är sprang jag runt iallafall...

Sofia sa...

Åh, vad kul. Hoppas det kommer att fungera bra.

Andréa sa...

malin: tack de samma! :)

sofy: haha, jo.. det är därför jag inte har kollat mer än två veckor fram :) Fast jag är ju sjukt strukturerad av mig och gillar att ha stenkoll! :)

anna: sprang du inte på nåt sånt iår? Då kommer du vara ännu snabbare nästa år, gissar på 3.30! :)

mela: ja usch! Bättre med regn! :)

sofia: det hoppas jag med :) Förra året följde jag halvmaraprogramet inför gbgvarvet och det funkade bra, så jag hoppas det gör det nu med!

River sa...

Halloj. Svårt att följa ett sånt program. Han tar väl inte riktigt hänsyn till att man tränar fler saker utanför löpningen när schemat görs? Blir det inte därför lite föör ansträngt i vissa perioder? Jag testade springa efter halvmaraprogrammet förra året men tyckte att det blev för mycket att springa så mycket och samtidigt instruera cykelpass och annat. Jag kör på känsla fram till GöteborgsVarvet. Får se om det fungerar ;)

byron sa...

Ska bli spännande att följa dig.

Önskar att jag kunde springa Göteborgsvarvet men mina benhinnor/vader går i princip sönder så fort jag tar mig ut på asfalt.

Därför siktar jag på Lidingöloppet nästa år.
Om jag hinner ladda om efter bröllop och bröllopsresa :)

Cizzi sa...

Fullspäckst schema är trevligt! Men det gäller att ta vara på vilan också =) Kör så det ryker!

Cicci sa...

Kul att höra! Själv kör jag efter 4-timmars programmet. Första maran och det känns spännande! Lycka till med all träning

Susanna sa...

Åh så spännande det ska bli att följa dig fram till loppet! Svårt bara att det finns så mycket annan rolig träning också.
Jag såg förresten massvis med löpare ute idag, och då tänkte jag på att jag hört dig säga att programmet började idag, eller hade alla vila?

Susanna sa...

Jag jobbar fredag kväll :( Till halv elva och börjar halv åtta dagen efter, så jag måste sova. Tråkigt! Och hela dagen på lördag jobbar jag, så jag kan bara gå på FF på söndagen (hinner förhoppningsvis svara utförligare på mailet och så imorgon, just nu är huvudet fullt av räntor och måndadskostnader och för och nackdelar, för det är budgivningar imorgon).

Andréa sa...

river: nej, han gör ju inte det.. fast samtidigt är jag ju van att träna massa annat samtidigt (även om jag får dra ner endel på övrig träning sen när programmet blir tuffare) så jag hoppas det funkar! Får vara nog med att lyssna på kroppen, och trycka i mig ännu mer mat.. suck :)

byron: lidingö kan verkligen rekommenderas så satsa på det!

cizzi: jepp, det ska jag göra!

cicci: lycka till du med!

susanna: vet inte hur det är med de andra programmen faktiskt. men m (som följer 3h) hade också vila..

synd att du jobbar på fre! och synd med ff! Men vi tar igen det en annan dag ist!