torsdag 8 oktober 2009

Träningsviljan är tillbaks, vilken tur!

Jag fortsätter mitt sköna slappande med ytterligare en lugn vecka. Återhämtad är jag men periodisering är ju en del av att utvecklas och prestera bättre så jag vilar på. Dock har tränngsviljan återkommit. Det tog inte så lång tid, för redan igår morse ville jag träna igen. Det fick jag dock inte utan fick nöja mig med 20min promenad till jobbet där en lång dag väntade. Sedan dess har jag dock hunnit med att instruera två cykelpass med både glädje och bra resultat. Det ena var ett vick för en kollega igår kväll och det andra var mitt vanliga torsdagspass för några timmar sedan. Nytt pass dagarna till ära och peppad för att göra bra ifrån mig. Extensiva intervaller 4:2. 5st intervaller a´4min, däremellan 2min återhämtning. Precis under mjölksyratröskeln under intervallerna. Lätt ansträngande under vilan. Pulsträning när den är som bäst.

Känn ingen sorg för mig Göteborg version 1.
(Men det får nog bli en svalare outfit på version 2 och 3..)


Ett problem jag har är dock att jag vill förmedla så mycket. Jag vill verkligen lära folk varför pulsträning är så bra. Jag vill att folk ska bli bättre på träningslära. Jag vill att folk ska lära sig att optimera sin träning och samtidigt ha så himla kul. Jag vill att folk ska förstå matens roll i det hela. Förstå hur viktigt det är att äta innan morgonpass med lite högre intensitet och så vidare och så vidare. Detta betyder att jag pratar, pratar och pratar. Jag försöker ta en sak i taget, en sak per pass, men ibland är det ju nya deltagare. Det är så svårt! Förutom pulspratet ska jag ju också puscha och coacha, få deltagarna att hitta rätt nivå även om de inte har pulsklocka, teknikkorrigera och leda. Igår fick jag jättemycket beröm för "bästa stretchinstruktionen någonsin, det märks att du kan det här" vilket gjorde mig så oerhört glad! Idag pratade jag bort hela stretchen när jag gjorde reklam för Rosa bandets 24h cykling, mina partypass mm.

Hm.. En lång utläggning för ingenting. Men i vilket fall; nu är det bara lite strukturerad och genomtänkt löpning, mjölksyrig army och härlig yoga/balance kvar så är jag back on track igen. Nästa vecka. Tills dess fortsätter jag mysträna och kör vad jag känner för.

8 kommentarer:

Erika sa...

Härligt att cykelpassen gått bra och att träningsviljan är tillbaka!! =) (inte för att jag oroade mig)

Låter som du är på bra humör också! =)

Ha en bra dag!

Kram kram

River sa...

Skit i stretchen - prata rosa bandet 24 timmar isället! BRAAAA! haha

Therese sa...

härligt det låter med mysträning ändå. :)

frida sa...

Ja det är bara att börja stryka över. Min lista var inte alls skoj innan, massor av sega tråkiga saker men nu är allt bort. Skönt!

marathonjohan sa...

Skönt att viljan kom tillbaka! Kommer du och kollar nåt på Göteborg Marathon imorgon då? Vore kul om du hejar lite :)
Oom du kommer så vet jag inte vad jag har för kläder på mig än, men jag har skägg och pannband i alla fall, så minskar urvalet lite :)

Annika sa...

Kool bild! Jag kan ju bara tala för mig själv men jag föredrar prat, för det mesta. Pepp och instruktioner så att jag kan förbättra mig är bara bra! Och så gillar jag att ha koll på upplägget och få veta tiden på intervallerna så att man kan köra slut på sig fullt ut :) Synd att jag missar ditt pass på 24-timmarshelgen.

frida sa...

Skulle verkligen vara skoj att gå på ett pass för dig, verkar vara en engagerad instruktör med en tanke baokm.

Andréa sa...

erika: jepp, skönt att allt är normalt igen! :)

river: haha..

therese: jo faktiskt :)

frida: imorn ska jag börja stryka!

johan: joddade tyvärr..

annika: tack för din åsikt!

frida. säg bara till om du är gbg!