torsdag 7 augusti 2008

Så var det dags för backe..

Kort backe för att vara exakt, vilket i mitt fall betyder halva den långa ca 300m backen på femman (och milen) i Skatås. För att komma till denna backe får jag springa lite drygt 3km och för att ta mig därifrån (om jag väljer att fortsätta på femman alltså) får jag springa lite mindre än 2km. Perfekt. Istället för att köra det upplägg jag gjort de senaste gångerna med 10 gånger upp och ner i sträck, körde jag 5 gånger (upp och ner såklart) 2min ståvila, 5 gånger, 2min ståvila och slutligen 5 gånger. Totlat 15 gånger upp och ner för backen alltså. Det gick som segast precis efter vilan och som snabbast precis innan vilan (tror jag, tog inte tid)- Eftersom luften var väldigt väldigt fuktig och liksom svår att andas tyckte jag bara regnet som kom ungefär på mitten (och som slutade lika snabbt som det började) var skönt. Ett riktigt sommarregn. Efter att ha tagit mig igenom alla 15 intervaller samt kämpat mig "hemåt" körde jag löpskolning precis som jag brukar efter backträningen. Dock var jag lite okoncentrerad, det stod nämligen en rådjursmamma med två rådjursbarn precis intill. Först diade barnen, men sen stod de och åt gräs i godan ro medan jag körde höga knän, skipping och annt kul. Som väntat kunde jag ju inte ta ögonen ifrån de små liven så passet blev lite halvdant sådär, men det gör inte så mycket, jag fick ju se små söta djur! Cykel hem, en varm dusch och ett mellis senare mår jag som en prinsessa. Jag är nämligen LEDIG hela långa dagen!!


Som de här fast med lite mindre päls

8 kommentarer:

Malin sa...

Backträning är nog ibland det plågsammaste som finns! Men fy satan vad det är effektivt! Hehe..

Sofy sa...

Oj vad bra! Monsterkondition!

Elin sa...

Det låter som ett jättetrevligt pass. Med publik och allt!

När du kör löpskolning. Vad gör du mer än skipping och höga knän? Har du gjort det regelbundet länge?Har du märkt nån skillnad på löpsteget sedan du började?

Andréa sa...

malin: jo det kan vara rätt jobbgt ibland.. fast också kul :)

sofy: haha, I wish :)

elin: jag brukar köra koordinationslopp, skipping, höga knän, hälkick, mångstegshopp, sidosteg, tågång och utfallsgång. Samtliga övningar finns beskrivna på en film nånstans på marathon.se :)

ruth sa...

tjena, värsta friskusen!Det kommer gå kalasbra för dig på midnatsloppet! Nut nu av din lediga dag!!

Susanna sa...

Rådjuret till höger är fantastiskt sött, helt burrig päls :)

För övrigt är det underbart att träna på förmiddagen då man är ledig och sedan gå runt hela sin lediga dag och vara nöjd över sin prestation :)

Felicitas sa...

Visst är det häftigt att komma så nära naturen?! :D

Och vilket superbraigt kvalitetspass du fick till! Du blir snabbare än blixten! :D

Andréa sa...

ruth: hoppas det!!

susanna: ja visst är han (det känns som en han)

felicitas: haha, du skulle ha sett mig när jag kämpade mig uppför backen, jag var inte snabbare än blixten.. fast snabbare än en gående pensionär med stavar :D