lördag 16 januari 2010

"Snabb"distans

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta faktiskt. Antingen är jag i så sjukt dålig form att jag borde sluta springa eller så är det dags att fixa lite mer rättvisande löpband.

5 små pyttekilomterar snabbdistans (plus 3km uppjogg och 2km nedjogg) skulle jag springa. Hur svårt kan det va? Efteråt mådde jag lika illa och var lika slut som efter ett lopp. (Någon core/stabilitet/balansträning efteråt var inte att tänka på.) Under tiden var jag på väg att ge upp precis varenda sekund. Jag fick kämpa för att överhuvudtaget hålla mig kvar på bandet. Då kan man ju undra vad det var för monsterfart jag ställt in det på? Det är knappt jag vågar säga det, men till mitt försvar måste jag först säga att min fotpod (som utomhus numera av någon anledning visar kortare sträcka/långsammare tempo än verkligheten. Kanske på grund av att det hänt något med den, kanske på grund av att jag ändrat mitt löpsteg på något sätt.) visade ungefär 20 sekunder snabbare tempo. Det brukar nästan alltid skilja lite mellan denna och bandet, men det är bara på ett fåtal band som det skiljt så här mycket. Jag litar inte fullt på poden, men jag hoppas verkligen att det är den som stämmer mest, för bandet var inställt på 12 km/h, alltså 5-fart!!

Jag har sprungit ett helt Göteborgsvarv i 5-fart utan någon större ansträning (och utan speciell uppladdning innan) och jag har sprungit ett marathon i 5:08-fart. Jag sprang långa och rejält kuperade Lidingöloppet i 5:17-fart, jag sprang kuperade Finalloppet i skatås i 5:04-fart och en dålig dag sprang jag ett millopp i 4:36-fart, så NEJ det där bandet får inte stämma, jag kan inte vara i så dålig form. Eller kan jag det?? Utomhuspassen går ju inte sämre än vanligt. De gjorde iallafall inte det innan snön kom, nu är det ju lite svårt att jämföra.

Jag upplever det alltid vara mycket jobbigare att springa på löpband än att springa ute så till viss del spelar nog psyket in, men för att relatera till den fysiska kroppen så var genomsnittspulsen för snabbdistansen 90%. Jag låg på och över mjölksyratröskeln från början till slut och när det var dags för nedvarvning var jag tvungen att stana för att hämta andan och låta pulsen sjunka lite.

Mitt självförtroende är nu rejält luggslitet och det är knappt att jag har lust med dagens långpass runt ett vackert vintrigt Stockholm. Men jag får försöka intala mig att det är bandet det är fel på och inte mig. Att jag åtminstone sprang i runt 4:50-fart.. Poden kanske är lite väl snäll mot mig, men jag hoppas verkligen att bandet var rejält elakt. Jag vill inte vara i så dålig form!

17 kommentarer:

cecilia sa...

Nej, klart du är i bättre form totalt sett än hur detta passet kändes!

Ingela sa...

finns det någon anledning till att formen skulle tappat så? *krama*

Susanna sa...

Men hallå det klart att det inte stämmer! Du behöver inte ens fundera över det!! Det låter ju så osannolikt att det plötsligt skulle bli så mycket tyngre för dig att det att det bara är att tänka bort på en gång. Uppenbarligen fel på bandet. Det, eller att du imorgon är monstersjuk, men jag hoppas såklart på det första. Andra alternativ finns inte. Kram!

Sara Arvika sa...

Alla har var vi dålig dagar, jag fick också ett sådant "chock" besked här om dagen men, nej nej, inte bita sig fast där utan bara tugga vidare. Kontrollerat din vilopuls? Kanske har du sjukdom i kroppen????

Sara Johansson sa...

Håller alla tummarna för dig!! Är i samma sits själv men, för mig kom ingen lycka :S

Sofie RW sa...

Jag har ingen erfarenhet av löpband och hur de fungerar med korrekthet gällande fart, men det låter ju aningens skumt.

Och lite svackor kan vi ju alla ha ibland; man tycker enligt alla regler att man borde kunna prestera, men det går liksom inte.

Hoppas du får ett bra pass ändå idag, och i morgon får du inte vara allt för pigg i benen, för då orkar du inte vänta på mig och min snigelfart.

Lena sa...

Naturligtvis är du inte i dålig form! Du hade en dålig dag, kanske infektion på gång, druckit/ätit/sovit för lite. Man kan ju inte vara på topp jämt ;)

cecilia sa...

om du inte har kännt något vid andra tillfällen, så är det säkert en svacka. jag hade själv samma problem idag, skulle springa 5-6 km långa fartleksintervaller med upp och nedjogg. efter första intervallen gav jag upp, kroppen är inte alls med mig idag, trots vila igår. nu vill jag bara gråta...=.jag kan med andra ord tänka mig hur det känns för dig. skickar peppande tankar till dig iaf.

Milla sa...

Löpband är skit :( Jag klarar ingenting när jag ställer mig på det, känns som jag har betong i benen och är helt slut efter 5 km på 30 min. Ute springer jag milen på ca 46 så måste vara bandet som är boven.

Petra sa...

Jag var också för jävla seg idag. Tror att du var grymt uttråkad på bandet och ibland dippar formen bara. Är säker på att du totalt sett är grym!! Kram

Anna sa...

Men det är ju löpbanden som är sinnesjuka. Jag upplever samma sak VARJE gång och har nu ställt in huvudet på att det kommer gå lååååångsammare på bandet än ute. Bäst är att skita i bandet men ibland är det den enda lösningen. Slappna av Andréa du är i form, det är bandet som är ur form.

Ingela sa...

det blev en sagolikt god sushi... med lite efterföljande godis;)

TRÄNINGSLYCKAN sa...

Personligen har jag inga höga tankar om löpband och ditt inlägg spädde bara på det!

Anna (Orka mera) sa...

Äsch, klart det är bandet! Glöm det och ta nya tag. I morgon är du i samma gamla goda form igen, det är jag helt övertygad om!

rosenblom sa...

Ett dåligt pass är väl inte hela världen? Men jag vet, jag har också drabbats av någon slags panik när man går tom av något som inte alls ska behöva vara ens besvärligt. Det troliga är väl att du är nedtränad eller har någon skit i kroppen.

Jag upplever själv att banden går fortare än vad displayen visar, men att det skulle skilja 20 sekunder låter väl inte helt troligt.

Jag vet inte exakt hur foot-poden funkar men det är väl så att den räknar steg utifrån egen kalibrering? Jag tror att jag springer med kortare steg på löpband jämfört med ute och om du också skulle göra det visar så visar din pod högre hastighet än verkligheten.

Dessutom. Som du påpekar spelar nog psyket in. Tycker du att det är tråkigt att springa på löpband har du svårt att mobilisera kraft och då går det sämre.

Bara gissningar men kanske något att hitta någon sanning i?

Glöm det där passet. Du gör snart bättre tider igen.

Lena sa...

Det är jobbigare att springa på bandet (min personliga åsikt). Den dominerande orsaken till detta sitter nog i huvudet. Man kommer ingenstans,du springer och springer men står på samma ställe hela tiden.

Jag tycker inte att du ska överanalysera detta snabbdistanspass. Det var inte samma förutsättning, inte samma miljö som dina vanliga snabbdistanspass.

Andréa sa...

Tack tack tack för alla era snälla och peppande kommentarer!!

Jag känner mig inte helt på topp just nu med lite småförkylningstendenser och sånt och det är säkert en trolig anledning. Med lite vila, pepp och annan träning (både löpning och annan typ av träning) kommer nog nästa snabbdistans gå bättre. Fast jag får ju lite halv ängest av att tänka på det :)

Tror inte att min fotpod stämmer helt heller som sagt men snabbare än 5-fart MÅSTE det ha gått i, även om psyket också spelar in såklart. Nästa gång springer jag antingen ute elelr på ett annat löpband. ska bli intressant att se hur jag upplever det då och om det är lika stor skillnad i hastighet enligt pod och band. :)

återigen tack för ert stöd!