lördag 13 september 2008

Träningsstatus

Backträning och långpass.

Backträning igår, den vanliga backen i Skatås. Denna gång halva, det vill säga kort backe, 3 serier med 5 intervaller i varje. 2 minuter mellan varje serie. En 150m lång backe, lite småsega ben men ett bra löpsteg. Så kan man sammanfatta gårdagens träning. Plus den obligatoriska löpskolningen och därefter lite yoga hemma på golvet.

Om en timme tar jag cykel till Skatås igen, den här gången för långpass. Idag blir det dock ett lite kortare pass, inte 28km som förra helgen. Antagligen blir det 18km, ett varv på 10:an och ett varv på 8:an. Jag har äran att få sällkapa med Ellen (Och Martin på vägen dit, sen springer han någon annan typ av pass i sitt eget tempo (varför kan inte jag springa lika snabbt?)), så det kommer bli ett lugnt och behagligt prattempo. Hon kommer envisas med att bara orka springa milen, men jag ska nog lyckas övertala henne om att hon orkar mer än hon tror och dra med henne runt åttan också! Om jag mot all förmodan inte lyckas kanske det blir milen igen, det beror lite på hur kroppen känns.

Lite roligt det där med hur jag för ett år sedan tyckte att 16-17km var långt, nu tycker jag knappt att det är ett långpass. För att klassificera ett pass som långpass vill jag helst att det ska vara 18km (som idag), ett lagom långpass ligger mellan 20-23, medan pass som är längre än så klassificeras som längre långpass. Hur kommer det se ut om ytterligare ett år då jag tränat för och (förhoppningsvis) genomfört ett marathon? Jaja, dags att blanda sportdryck!

Ha en superbra lördag sötnosar!

5 kommentarer:

Marie sa...

Åh va härligt det låter! Efter en veckas influensa med fyra dagars hög feber är min kropp helt totalt nedbruten. Igår gick jag ut och GICK i en halvtimme och blev helt slut! Hemskt vad fort kroppen blir svag när man varit sjuk:-(

Sofy sa...

fint! Långpass för mig är just nu allt som är längre än 10 km, ha, ha... men jag hoppas snart att jag känner som du igen, det handlar ju bara om vana!

däremot tror jag inte på att springa långpass över 3 mil, sista 12 km är vilja! Om du inte ska börja springa 12 timmars och sånt då... Kram!

Erika sa...

Långpass verkar härliga, undra om jag kommer dit någon gång?
Jag genomför 1 mil och tycker det är prestation men allt är ju relativt :)

Malin sa...

Jaa, allt är ju relativt! Själv tycker jag att det är ett långpass om det är över 12 km. Uppåt 15 km tycker jag är riktigt tufft.. Även om jag vet att jag kan springa 20 km, så tycker jag att man kan få ut lika mycket av ett riktigt hårt en-mils-pass..

Andréa sa...

marie: jobbigt! tur att man kommer igen snabbt!

sofy: ja, man vänjer sig snabbt! Nej, jag tror inte heller att man behöver springa mycket längre än 30km.. kram!

erika: klart du gör!

malin: absolut!