tisdag 26 maj 2009

Uppladdning

Dagen är över och jag kan äta normalt igen. Normalt fast med mer kolhydrater än vanligt. Inte jättextremt utan mer att jag är noga med att äta lite mer gröt, pasta, bröd etc, dricker mer juice, nyponsoppa och liknande, samt festar loss på godis och vitargo. Resorb och sportdryck kommer det också gå åt endel för att vara säker på att vara uppvätskad och ha elktrolyterna på rätt nivå. Alla extra kolhydrater binder ju dessutom upp massa vätska vilket är en bra reserv att tillgå under loppet.

Efter en dag med mycket mindre kolhydrater än vad jag är van vid var det alltså dags för en form av tömningspass. Blev tillslut 16,5km varav dryga 10 av dessa i kuperade skatås. Jag hade sällskap av min träningskompis Niklas vilket nog var bra. Även om det gick lättare än väntat är det bra med sällskap och pepp när det känns segt. Mot slutet fick han dock väldigt ont i ena knät (typiska löparknäsymtom) så vi fick gå sista biten hem. Till mitt hem var det dock en dryg kilometer ytterligare, så jag sprang en bit till och kom som sagt upp i 16,5km totalt (promenaden borträknad). Såhär i efterhand kan jag konstatera att jag inte blev extremtrött men att jag var rejält matt när jag kom hem. Vid mina tidigare uppladdningar har jag inte ätit mindre kolhydrater än vanligt på tömningsdagen utan ätit som vanligt, tränat ett hårt pass och sedan börjat ladda. Ska bli intressant att se om jag märker nån skillnad (dvs går upp mer i vikt pga inlagrade kolhydrater och den vätska dessa binder (mest vätska såklart). Den som lever får se. Helvila onsdag och torsdag nu och sedan en kort och lättlätt jogg i sthlm på fredag.

Nä, nu får det vara slut med komplicerat prat. Dags att krypa ner i sängen tror jag bestämt. Bara en fråga; Varför är jag inte det minsta nervös?! Det kanske i och för sig kommer senare, men just nu är jag kolugn. Strange!

6 kommentarer:

Erika sa...

Var det inte lite samma sak inför Göteborgsvarvet? Kanske beror det på att du laddar så bra innan och vet med dig att du fixar det och då infinner sig ett lugn. Du kommer säkert vara nervös och tok-laddad när du väl är i Sthlm och känner av stämningen. Hoppas du får bra löparväder på lördag och att du genomför ett kanonlopp!

Anna sa...

Tömmer man kroppen på kolhydrater för att den ska kunna lagra just kolhydrater bättre efterår?

Erika sa...

Du är inte nervös för att du vet att du är förberedd, i toppform och laddar maximalt! Du vet att du vill, du kan och du ska springa i mål på stadion på lördag! Då behöver man inte vara nervös, bara att njuta och genomföra! ;-)

Andréa sa...

erika: hm, jo kanske :) eller så har nervositeten inte kommit än men slår till med full kraft på fredag kväll :)

anna: ja, tanken är att man genom att äta mindre kolhydrater än vanligt och sen tränar ett hårt pass tömmer musklernas gylykogenlager. därigenom får man en sk superkompensation vilket gör att lite mer kan lagras in än om man inte har tömt lagren helt innan. nu är detta visserlgien indivduellt och studier har även visat tjejer har svårare att svara bra på kolhyrdatladdningar. Jag har testat detta flera gånger (i skolan fick vi testa ursprungsvarianten där man åt mindre kolhydrater i 3(!) dagar, sedan kör ett hårt pass och därefter börjar äta extra mycket kolhydrater. stor mental press. inte särskilt kul) och hittat ett upplägg som funkar på mig. Sen om det är den extra vilan i kombination med vetskapen om att jag ätit extra mycket som gör att jag känner mig starkare, uthålligare och bättre låter jag vara osagt. men placebo ska ju inte underskattas :)

(det börjar även komma studier på sk fettladdningar vilket sägs öka uthållighen, men jag ska erkänna att jag inte är särskilt insatt i detta. det jag hört är dock att dessa studier enbart genomförts i laboratoriemiljö och med helt andra förutsättningar än de normala. sen tror jag personligen inte riktigt på det där, men om det kommer studier som överbevisar mig så visst :) )

erika: haha, det låter ju så lätt! :)

Emliscious sa...

kanske är värmländskan i dig som håller dig lugn!? eller är det bara en fördom? Skönt att vara lugn dock, bara glad, och lugn och se framåt =)

coyntha sa...

Det låter intressant om hur man laddar inför maran. Det kommer att funka perfekt!

Nervös?? Det kommer...du får se!!

Jag vill önska lycka till och kommer att tänka på dig!

Kram kram.