lördag 24 januari 2009

En ny utmaning

Jag blev utmanad av Malin & Cecilia. Får väl göra ett försök att svara på de många frågorna då.

1. Vilken typ av löpare är du?
Tja.. Jag vill bli bättre och snabbare. Jag vill bli det bästa jag kan bli!

2. Hur länge har du löpt?
Jag började nån gång i högstadiet i och med barmarksträningen för slalomen men då blev det nog mest sporadiskt och inte var jag särskilt bra heller. I gymnasiet hade jag en period där jag sprang ofta men inte särskilt långt. Regelbundet och målmedvetet började jag nog med sommaren 2006 tror jag. Eller egentligen kanske det inte var så regelbundet och målmedvetet då.. Jag sprang Tjejmilen det året men mycket mer var det nog inte.. På hösten samma år började jag däremot träna inför Göteborgsvarvet 2007, så jag får nog säga att min regelbundenhet, målmedvetenhet och löpbesatthet började då.

3. Hur mycket löper du per vecka?
Det varierar lite beroende på när på året det är. I somras blev det nog mellan 5 och 6,5 mil i veckan, i höstas knappt något (medvetet) och nu börjar jag komma upp i runt 5 mil i veckan. Skulle helst vilja springa mer, men det finns ju så mcyket annan träning jag vill hinna klämma in, och så måste man ju vila ibland..

4. Vilket är ditt “feelgood” tempo?
Det är nog nånstans runt 5:20-5:30 min/km tror jag. Ibland är det skönt att springa långsammare och ibland är det skönt att springa snabbare.

5. Vid vilken ålder började du springa?
Först som sagt vär jag var 14-15 år, lite seriösare vid 24 år och för ett år sedan, det vill säga vid 25 (strax 26), började jag bli som mest seriös.

6. Vilka andra sporter utövar du regelbundet?
Cykling (inomhus), Army training, Core, någon form av styrka och ibland lite yoga. Om detta nu räknas till sporter? Skulle väldigt gärna vilja ha en cykel (racer) också, men det får vänta tills jag blir rik. Önskar också att jag hade tid och råd att återuppta ridningen och slalomen igen!

7. Vad måste du ha med dig på ett pass?
Antar att frågan avser löpning så då får det bli min rosa Ipod. Ibland finns en ljudbok däri och ibland musik. Både oväntad och väntad. Och självklart pulsklockan!

8. Varför springer du?
För att jag blir glad av det! För att jag mår bra av det! För att jag älskar det!

9. Har du någon gång ljugit för att få springa? Hur löd lögnen?
Hm.. Inte vad jag kan komma på just nu, men det är mycket möjligt :)

10. Hur ofta köper du skor?
Förr en gång om året, på senare tid två gånger om året och nu börjar det nog närma sig tre gånger om året.

11. Hur ofta köper du annan löprelaterad utrustning?
Inte så ofta som jag skulle vilja, men 3-5 gånger per år kanske? Svårt att uppskatta.

12. Var/hur handlar du utrustningen?
Oftast på löplabbet eller någon annan sportaffär, men ibland på nätet.

13. När föredrar du att springa?
Alltid!

14. Hur ofta tävlar du?
Mer och mer för varje år. Förra året blev det 6 lopp. I år blir det minst 7 tror jag.

15. Vilka distanser?
I år blir det allt ifårn strax under 5 (vårruset) till marathon. Eventuellt försöker jag mig även på ett 6h-lopp om tid och möjlighet finns..

16. Vilken är favoritdistansen?
Svårt. Men utifrån vad jag vet nu får jag nog säga halvmaran. Eller Lidingöloppets 3mil. INTE millopp, det är det plågsammaste som finns! (Men lite roligt också såklart)

17. Har du ett mantra som du rabblar i huvudet?
Hm.. På tävling nåt i stil med; Jag klarar det här, det är inte långt kvar. Jag är bra, jag är stark och jag kan! När det känns sjukt jobbigt på träning typ; Det är det här som gör mig starkare, det är det här som gör mig bättre!

18. Vilken typ av vätska dricker du?
På pass runt timmen; ingenting. På långpass (över 1h 20min) vintertid; vatten och/eller sportdryck. På långpass (över 1h 20min) sommartid; alltid sportdryck.

19. Springer du helst i grupp eller ensam?
Helst ensam men ibland, exempelvis under långpass, är det kul med sällskap. Vid backintervallpass eller intervellpass på bana kan det också vara kul med sällskap även om man springer var för sig.

20. Hur återställer du dig efter ett långpass?
Vatten, gainer och riktig mat, precis som efter alla andra pass. Om det är varmt även lite extra sportdryck efteråt.

21. Vilken snabbhetsträning föredrar du?
Att variera mellan lång- och kort intervall, lång- och kort backintervall, tempoträning och snabbdistans.

22. Vart blir du oftast skadad?
Alla leder på mitt högra problemben. Nu senast foten och tidigare har jag haft problem med både löparknä och snapping hip. Får även vara nogrann med att stretcha rumpan, annars blir högra piriformis och gluteus minimus gärna stela och onda.

23. Vilket lopp drömmer du om att springa?
Det enda jag kan komma på på rak arm är New York Marathon. Lite tråkigt svar kanske, men jag har inte tänkt så mycket på det där..

24. Vilken kändis skulle du helst vilja springa med?
Ingen aning. Jag kommer inte ens på en känd mäniska just nu.

25. Vilken idrottsstjärna skulle du vilja springa med?
Någon som kan lära mig att bli bättre. Musse kanske? Eller Paula Radcliff.

26. I filmen om dig, vem spelar rollen som du?
Kate Winslet kanske? Hon är snygg.

27. Vilka tre löp/träningsbloggare utmanar ni?
Susanna, Emil och Malin.

Phu! Vilken tid det tog! Nu måste jag skynda mig så jag hinner springa innan jag ska fixa mig inför personalfest ikväll. Kan redan nu säga att imorn inte kommer bli nån rolig dag. Gratis är gott som ni alla vet :D

2 kommentarer:

Susanna sa...

Det är så sneaky, att sitta här och läsa i godan ro, och sedan få se att man själv ska ta sig igenom frågorna! Men det var ganska roliga frågor :)

Malin sa...

Det var många frågor! Men roliga, så jag antar utmaningen! :)