lördag 29 augusti 2009

Idrottslördag

Igår tränades det Body Balance och lite enbensstyrkaSportlife Exclusive. Det var en bra start på helgen. Jag var ju "ledig" igår men dagen gick undan och var snabbt slut efter lite garderobsstäd, dammsugning och storhandling. Men som sagt, underbar balance som fick mig att stressa ner. Därefter lite vindrickande långt ute på Hisingen, i en stadsdel jag knappt satt min fot innan. Spelandes ett roligt spel och med ett glas vin i handen (ok, 2) gick kvällen snabbt och jag var inte hemma förän efter ett trots att jag tänkte mig en tidig kväll.

Idag ska jag nämligen frångå min plan med endast lugn träning resten av veckan och vicka på en cykel 60. Ska dock bli jättekul! Jag är verkligen jättesugen på att börja instruera mer regelbundet nu efter lite inställda pass och förhinder den senaste tiden. Jag kommer köra ett av mina senast gjorda pass, en intervalltrappa där intensiteten ökas stegvis i intervaller. Första intervallen är alltså lättast (75%) och längst (6min) och sista jobbigast (100%) men kortast (1min). (Däremellan 5min på 80%, 4min på 85%, 3min på 90%, 2min på 95%) Ungefär 2min aktiv vila mellan varje intervall (något längre mellan de översta trappstegen). Därefter en låång stegvis nedvarvning där det blir en rejäl utmaning att orka ligga strax under mjölksyratröskeln i 4min efter maxningen. Slutligen ytterligare 4min men på den behagliga 75%-nivån, följt av 4min för att hitta tillbaks till utgångsläget och den lätt ansträngande känslan. Ett pass som känns som en walk in the park i början men som blir rejält tufft på slutet. Kul och utmanande!


Suddigt.. som deltagare kan man dock vara i sin egen värld :)


Efter cyklingen ska jag försöka klämma in lite bålstyrka och sen blir det finnkamp! Hoppas ni får en lika bra lördag!

7 kommentarer:

Sara Johansson sa...

Jag ska åka buss upp till Sthlm idag och försöka ladda så gott jag kan inför imorgon. Försökte jogga i morse när jag skulle köpa tidningen men min "skada" verkar inte släppa. Men men, man behöver väl inte prestera i alla lopp! Din lördag verkar bli riktigt bra :) Kul med cykel, det går att göra lika mycket varierat där som i löpning, bara man vill!

Ha en bra helg :)

Johanna sa...

Önskar dig ett bra träningspass och en trevlig helg!

Cizzi sa...

Det låter som en rolig klass =)

Mikaela Mars sa...

Enbenspass låter kul och tungt, har inte hört talas om det konceptet innan! (tränar på SATS)

Du finns i Gbg har jag för mig? Funderat på att kila iväg på detta? http://njutmaten.blogspot.com/2009/08/dagens-i-landsambivalens.html

Frida sa...

Hej Andrea! Jag har läst här ett tag men dålig på att kommentera, du inspirerar mig till löpning =) så att du vet det!

Slog personbästa på milen idag och känner mig supernöjd, men nu väntar nästa utmaning: Stockholm halvmara och du är ju expert på att springa långt =) så tänkte passa på att fråga dig lite kring puls på milen vs halvmaran, hur mkt högre ligger du på milen ungefär? Jag har själv aldrig tävlat på längre distans än en mil.

//Frida Börjesson

Andréa sa...

sara: hoppas det gick bra för dig och att du kunde fullfölja utan att ha ont!

johanna: tack, hoppas du haft en bra helt också!

cizzi: jättekul!

mikaela mars: enbensstyrkan är ett helt vanligt benpass men man kör ena benet i taget :) tex enbensknäböj, enbenscurl osv :)

ska kolla upp länken!

frida: hej! :) Kul att du läser!

Jag fokuserar inte så mycket på pulsen emr än på mina lättdistanspass där jag vill ligga så lågt som möjligt. När jag springer millopp brkar genomsnittspulsen hamna över 90%, men då påverkar nog nervositet och större mängd astmamedicin en hel del :) har för mig att min genomsnittspuls på gbgsvarvet hamnade nånstans runt mjölksyratröskeln, dvs runt 85%, möjligtvis lite högre..

Sprang du tjejmilen? Stort lycka till på halvamaran!!

Frida sa...

japp, tjejmilen var det!

Jag springer inte på puls på tävlingen men i efterhand och blev överraskad idag - tidigare millopp har jag legat på ca 88% av max, men idag på 92% ca, det var iofs mkt jobbigare med men ändå, så högt, skönt att höra att det inte verkar helkonstigt.

Sen började jag fundera kring halvmaran och hur högt man kan ligga i intensitet där, har tränat 21km men då låg jag ju inte alls på tävlingsfart såklart så svårt att veta hur kroppen reagerar och hur hårt man an gå på. Vi får se hur det blir, har ju bara tränat löpning under 2009 och lär känna kroppen mer och mer hela tiden! Kul.

Tack för svaret och ha det gott!