lördag 3 april 2010

Biffigt

Jag jobbar på. Både med jobb och träning. Igår släpade jag mitt ganska omotiverade jag till ett av få gym som öppna. Ibland kan det vara riktigt kul att köra styrka, men inte igår. Inte blev det bättre av att det var fullt av folk överallt och jag knappt fick plats med mina utrymmeskrävande balansövningar. Till råga på allt irriterar jag mig sjukt mycket på alla biffkillar (En liten klick killar som verkar tro att de äger gymmet och kategoriseras av sina höga läten när de lyfter sina stora vikter.). De stirrar på en som man vore totalt dum i huvudet som står på balansbrädan och gör djupa (eh.. så djupa som möjligt iallafall, jag är inte riktigt här än) enbensböj UTAN VIKTER. Testa själv istället för att glo ville jag skrika. Kan inte hjälpa det, men jag klarar verkligen inte av denna typ av killar. Jag kan verkligen elda upp mig (inombords) något enormt bara genom att studera deras ofta bristande teknik och framförallt när jag hör dem prata och jag märker att de egentligen har noll koll. Därför var det jättekul när jag vid ett annat tillfälle på ett helt annat gym råkade få bli vittne till hur en sån där biffkille skulle försöka sig på klättrande planka. Eller nja, egentligen var han nog bara en biffwannabe för han var inte så överdrivet stor, men det spelar ingen roll. Oavsett vilket så hade jag iallafall observerat honom och hans kompis när de ganska högt låtande gjorde tunga bicepscurls. De verkade alltså vara grymt starka. Men sin egen kroppsvikt i plankan kunde de inte rå på och definitivt inte en klättrande sådan. Jag log lite för mig själv i smyg och tänkte att jag kanske skulle be dem börja med army training eller något liknande :)


Suddigt vid ett annat tillfälle när jag faktiskt hade mycket plats. Fråga mig inte varför jag håller handen på magen. Ser ju helkonstigt ut.. :)

(Förlåt om jag upprörde någon nu, det var inte min mening. Jag menar inte att alla som är ute efter att bygga stora muskler är störiga, att alla "byggare" har felaktig teknik eller att jag på något sätt skulle se ner på dem som väljer att träna/leva på detta sätt eller att mitt sätt att träna skulle vara bättre. Jag tränar för mina mål, de för sina. Jag tycker bara det är lite lustigt att denna lilla klick av så grymt starka killar inte orkar så mycket när det kommer till enklare grejer. Och så blir jag irriterad på att de tar så stor plats, i dubbel bemärkelse.)

I vilket fall så körde jag ett ostrukturerat och ofokuserat pass med fokus på core, balans och stabilitet. Får nog se till att planera lite bättre nästa gång. Jag måste veta exakt vad jag ska göra och helst ha det nedskrivet på en lapp, annars blir jag lätt handlingsförlamad. Lite konstigt då jag ju har hundratals övningar sparade någonstans inne i huvudet. Sen är det som sagt det där med plats. Jag håller ju mest till bland bollar, balansplattor och viktplattor (även om jag också använder skivstänger/dragmaskiner/hantlar) och av någon anledning är det alltid massa folk som ligger och gör miljontals situps, stretchar eller speglar sig där och av någon annan anledning är ofta dessa utrymmen små. Svårt att fokusera och fundera ut nästa övning då. I-landsproblem big time :)

7 kommentarer:

Daniel sa...

Låter lite som mina tankar det där!
Jag tränar alltid bland "biffarna" på gymmet och ser ofta att dom har bristande teknik när dom slänger upp alldeles för tunga vikter. Det är dock ganska underhållande. :)
Ibland kör jag lite stående "Jane Fondas" nere bland "biffarna" och då brukar dom skratta. Om dom bara visste hur bara denna övningen är ;)

Tack för ett bra inlägg och glad påsk på dig!
Och du! Vilken grym balans du verkar ha!!!

Anders sa...

Och ändå är det så svårt att inte titta på dem. :-) Och ja, ibland har man bara lust att knacka dem i huvudet och undra om de har en aning om vad de håller på med. Well well... I en del skolor SKA ju faktiskt tekniken få ge lite på skam sista repsen till fördel för en större överlastning av muskeln och få en kraftigare exentrisk del. Men undra hur många som verkligen har koll på det...

100-tals övningar säger du... tror jag får ta och släpa med dig och sätta en kettlebell i händerna på dig, så får du tipsa mig om balans/rörlighetsövningar där. :-)

Andréa sa...

daniel: jane fondas? :)

glad påsk på dig också och tack för berömet!

anders: ok nu menade jag kanske inte hundratals balansövningar, men om man räknar in allt så :)

och jo jag vet att det finns de som anser det och det erkänner jag mig alldels för okunnig för att säga något om, men man kan väl inte behöva göra så från början till slut.. kanske får gå fram och fråga nästa gång :)

Anonym sa...

Jag kör i princip aldrig med kroppsvikt eller bollar för jag tycker det är så fruktansvärt tråkigt. Sen anser jag inte att man blir sämre i såna övningar bara för att man lyfter vikter. (Men man blir ju självklart bäst på det man tränar mest av). Många övningar ger grym bålstabilitet (Pröva köra frontböj t.ex.) och att lyfta vikter har gjort att jag har blivit en tusen gånger bättre ryttare och fått bättre koordination och vardagsstyrka, trots att jag ofta "fuskar" bara för att kunna ta mer vikt. Jag vet inte om det är byggarna i södra delen av Sverige som är sådär, men de som är där jag tränar är hjälpsamma, trevliga och tittar eller hånar aldrig någon annan. (Men självklart finns det olika sorters människor.)

Anders sa...

Okej, men en del kan du iaf, och det kan vara bra med ett bollplank som inte drillades i just de övningar vi fick igenom på utbildnignen, ett fresh mind så att säga.

Och teknik och stykreträning, well, finns lika många skolor som personer som tränar typ. Och allt är ju beroende på vad syftet med just det passet är. Så det tjänar inget till att ta här. Men som du säger, det är svårt att låta bli att titta på en del... :-)

Daniel sa...

Stående "Jane Fondas" är superduper för att stärka höften. Själv jobbar jag mycket med höften när jag springer och har stor nytta av denna övningen. Jag kör den varannan dag, den ska också vara bra för att förebygga ITB-problem. Har beskrivit den förr på bloggar och forum, klistrar in texten här under om du är sugen på att testa. Du behöver nog ingen stol till hjälp med din balans ;)

----------------------------------
Ställ dig bara jämfota på golvet. Har du bra balans så kan du göra det fristående annars kan du ta typ en matbordsstol och ställa framför dig som du kan stötta dig lite på.
Dra ena benet rakt ut åt sidan så långt det går och stanna upp en aning innan du drar in det igen. Gör detta 15-30ggr eller så många gånger du känner att du orkar, sedan gör du samma sak med andra benet.

Efter detta gör du precis samma sak igen fast foten ska peka utåt. 15-30ggr på varje ben.

Efter det är det samma visa igen fast foten ska peka inåt.....15-30ggr på varje ben.

Det är viktigt att du hela tiden har raka knän och att höften är parallell så att du inte vrider på dig, se också till att dina rörelser är under kontroll så att du inte slänger ut benet....lugnt och fint alltså ;-).
Gör detta en gång om dagen så har du en bra övning för sätet och höften. Vill man sedan öka på lite kan man sätta viktmanschetter runt vristerna.
Kör hårt!!!

Andréa sa...

anonym: jo, många övningar, tex knäböj, ger ju jättebra bålstabilitetsträning, och jag jag kör även denna typ av träning i perioder (oftast kör jag en blanding av egen kropsvikt, med skivstänger/hantlar och i dragmaskiner). jag menade inte att det är FEL att köra med tunga vikter utan just att jag tycker det är kul att många av de allra starkaste inte orkar något alls när det gäller sin egen kroppsvikt :)

som jag skrev så är det ju just en liten klick av killar som jag syftar på. Majoriteten av folket på gymmen är ju "helt vanliga" oavsett om de kör tungt eller lätt, i maskiner, med fria vikter eller med egen kroppsvikt.