måndag 23 november 2009

Måndagsspring

Tidigare under dagen när regnet öste ner och blåsten gjorde det totalt omöjligt att använda paraply (i och för sig inte ofta man kan det i den här stan) var jag inte vidare sugen på intervallspring med min (vår) lilla grupp från gymmet. Men det är visst min turdag idag för det slutade att regna! Dessvärre var dock banan vi tänkt springa intervallerna på så full av vatten att det fick bli gång- och cykelbanan intill istället. Längden på intervallerna halverades även och det blev ca 150m gånger 15. Lite ostrukturerat och ungefär som att släppa kalvar på grönbete. Dom är duktiga mina deltagare, men de har ännu inte riktigt lärt sig att man inte kan rusa iväg i värsta sprinttempot, för då orkar man inte hålla samma fart hela intervallen igenom. Men det gick bra ändå och våra baksidor kommer nog ömma lite imorn.

Denna vecka tänker jag verkligen passa på att träna lite som jag känner för, för från och med nästa vecka påbörjar jag min maraträning. Självklart kommer jag även köra sånt jag tycker är kul då också, men jag får tänka lite mer på hur det funkar ihop med löpning, löpstyrka och övrig löpfräjande träning. Och med vilan och återhämtningen såklart. Inte bara köra massa saker bara för att liksom. Något jag nog kan bli lite bättre på är att verkligen ta till vara på de lugnare återhämtningsveckorna och inte klämma in andra träningsformer bara för att det är mindre löpning. Det tror jag är en av nycklarna till min fortsatta utveckling.

Appropå utveckling så fick jag på träningen ikväll frågan om jag aldrig tröttnar på att träna så fokuserat? Men nej, det gör jag verkligen inte! Självklart är inte alla pass en dans på rosor och självklart är jag omotiverad vissa dagar och inför vissa pass. Men genom att då ta en liten minipaus, vila eller träna annat "bara för att det är roligt" brukar hjälpa. Men jag tycker det är så fantastiskt kul att se hur jag bra jag kan bli och sålänge jag ser att jag fortfarande utvecklas och blir snabbare för varje år, har jag inga som helst problem att hitta motivation.

En annan sak jag ska bli bättre på är att lägga mig i tid och försöka få åtminstone 7 timmars sömn, så nu ska jag sova!

5 kommentarer:

Fitnesscoachen sa...

Det är ju tack vare fokuset man bibehåller sin motivation. Om jag inte visste varför jag tränade skulle jag nog sällan pallra mig upp i ottan, ge mig ut i regn/storm eller slita det där sista lilla när blodsmaken i munnen kommer. :)

Petra sa...

Absolut, haller med! Fokusering ar A och O tycker jag. Som manga loparcoacher ocksa sager sa ska man alltid ha klart for sig vad syftet ar med just det pagaende loparpasset, precis som du sager att man inte bara tranar "bara for att".

cecilia sa...

Kan du inte skriva och berätta om hur brukar du träna inför marathon och hur har du planerat att träna i vinter? Jag har nämligen själv bestämt mig för att byta träningsmetod efter mycket skadeproblem under våren och nu i höst. Intressant att höra hur andra tänker.

Andréa sa...

cecilia: här har jag skrivit lite: http://lopningolivet.blogspot.com/2009/10/uppdate-traningsplan.html

Andréa sa...

även här finns lite: http://lopningolivet.blogspot.com/2009/09/langt-babbel-och-2010-ars-mal.html

det kommer säkert fler inlägg under vägen också :)