söndag 24 juni 2012

En fullspäckad söndag

Efter den sköna starten på söndagen fortsatte jag (vi) på samma tema. Ja, allt förutom allt folk och den långa kön i restaurangen på Ikea räknas faktiskt dit. Jordgubbsätning, promenerande genom en regnig och solig skog, Ikeashopping, bilsightseeing och vagnjogg respektive långpasspring. Men vi tar det från början.

Eftersom vi inte har någon bil passade vi på att utnyttja det extra dygn vi fick på köpet vid vår bilhyrning inför midsommarfirandet. Vi gjorde en termos kaffe, några smörgåsar och packade in oss plus vagnen och for iväg. Tyresta nationalpark var första målet för dagen. Jag och Martin gillar skogar. Kanske för att vi är uppväxta i Värmland respektive Småland. Det finns ju en hel del sådan där. Tyresta nationalpark har vi hört och läst om samt sett en del foton från och vi såg fram emot att få traska runt lite och andas in frisk väldoftande luft. Det fick vi. Fast först fikade vi bredvid en hästhage. Vi är ganska hungriga av oss och trots att frukosten inte var långt bort kände vi att vi behövde få i oss lite energi innan vi gav oss av. Sixten är lika matglad han så han misstyckte inte heller. Men sedan bar det iväg på den så kallade barnvagnsslingan på 5km. Det kändes lagom idag. Dels eftersom vi även hade planerat in ett besök på Ikea och dels för att vi inte visste hur vagnvänliga övriga slingor skulle vara. Den här gick dock alldeles utmärkt att spatsera med trehjuling på. Dock hade jag lite otur när jag tänkte på morgonen. Ballerinaskor är kanske inte bästa vandringsskorna i vanliga fall och särskilt inte när det kommer en störtskur. Men de är bra att ha när man måste vada genom en översvämmad stump av vägen. Jag var ju liksom redan så blöt jag kunde bli så det var bara att traska igenom medan Martin tog en torrare (och sten- och rotigare) väg vid sidan av. Innan den här passagen hade vi även fått stå med våra paraplyer under några träd för att inte bli helt genomsura. Allt medan Sixten sov mysigt inne i sin regnskyddade vagn. Lyxigt. Jaja, lagom tills vi var tillbaks vid bilen var jag torr om fötterna igen. Och väldigt sugna på att utforska den där skogen mer. Dels springandes men framförallt vandrandes faktiskt. Vi ska fösöka få tag på en sele/ryggsäck så att vi kan ha Sixten på ryggen medan vi tar oss fram på, för vagnar, svårmanövrerade spår. Det får ett semestermål.

En Ikeatur blev det sedan som sagt. Först mer matpåfyllning, men det var vi visst inte ensamma om. Inte så mycket matro i den där restaurangen, men vi blev mätta iallafall och orkade shoppa det vi hade tänkt plus lite till. Precis som det brukar bli med andra ord.

Väl hemma skulle Martin iväg på ett kortre långpass. Jag och Sixten valde att äta igen, men sedan kände jag att det skulle vara skönt med en liten kortistur igen. Lagom springtemperatur och lockande eftermiddags/kvällssol. Så jag stoppade Sixten i vagnen och gjorde slag i saken. Ner mot Hammarby sjöstad och väl där en tur på bryggorna innan vi tog en lite tråkigare väg hem för att det inte skulle bli för långt. Vi hann se svanfamiljen igen och sedan en rådjursmamma med två små rådjursbäbisar när vi kom tillbaks till Årsta. Jag gillar att bo här. Nära stan men framförallt nära djur och natur.