onsdag 9 maj 2012

Pst!

Jag behöver skärpa till mig vad gäller styrketräningen. Som det är nu har jag slarvat alldeles för mycket den senaste månaden. Igen ja. Men jag börjar inse att även jag måste sålla och prioritera. Att jobba mer än heltid totalt sett plus träna upp mot tio timmar i veckan tar visst sin tid. Fast nu är ju styrketräningen ändå en väldigt viktig komponent i min (hittills skadefria) träning så på något vis får jag se till att maka undan och göra lite plats. Så nu har jag kommit fram till att det är bättre om jag kör 2-4 korta pass på 15-30min varje vecka, än att sträva efter 1-2 "långa".

Jag påbörjade faktiskt den här vanan redan i fredags då jag körde tre övningar - en ben, en mage och en rygg - direkt efter hemjoggen från jobbet. 3 övningar i tabataform, dvs 8 gånger 20sek jobb och 10sek vila, ungefär en minut vila mellan övningarna. På 15min var jag klar. Smart.

Igår var jag också smart. Det var soligt och fint så jag tog med mig Sixten ut till den lilla sandlådan vi har precis utanför huset. Där satt han och grävde, lekte med kottar, kollade på fåglar och skrattade åt mig medan jag tränade ett lätt styrkepass med egen kroppsvikt. Med en bänk och en sandlådekant kommer man långt. Två flugor i en smäll, sådant gillar jag. Nästa gång kanske jag tar med mig kettlebellsen och gummibandet ut också.

9 kommentarer:

Jenny sa...

Jag har också svårt att få till styrkan numera. Hur svårt ska det vara egentligen, det räcker ju med en eller kanske två övningar direkt efter löpningen.....bra där!

Petra sa...

Tidseffektivt och smart! Vad skoj att lasa att du ar sa stark nu, haller tummarna for dig i loppen nu framover.

Jonna sa...

Grattis till 8 är med kärleken, vad fin du är på bilderna med klänning! Grattis även till ditt livs form och supersupersnabba intervaller! Jag säger som Sofie, du är verkligen värd denna form och dina pb kommer ryka lång väg!

Västgötskan sa...

Mycket smart och effektiv idé! :-)

Ingmarie sa...

Bättre lite och ofta än sällan och mycket!

anneliten sa...

Det är bara att strunta i vad de andra sandlådemammorna och papporna tycker antar jag :-) Själv skulle jag känna mig fånig, och det är ju jättedumt av mig! Så bra att du tränar styrka och ännu bättre att du vågar göra det offentligt. Jag ska försöka lära av dig.

Andréa sa...

Jenny: precis, varför ska det vara så svårt?

Petra: tack!

Jonna: Tack!

Västgötskan: visst är det :)

Inmgarie: Verkligen

Anneliten: Jo fast det var ingen annan där :) Dock kände jag mig lite halvdum när människor gick förbi, men sen tänkte jag att de får väl stirra då om de nu vill det :)

Fröken Fräken sa...

Du är en sådan inspiration för en nybörjarlöpare och mor med heltidsjobb. Jag har lagt till din blogg i min träningsblogglista (ska man kanske be om tillåtelse för det? jag är lite grön även på bloggning.)

JoHo sa...

Precis mitt sätt att tänka! Så jobbar jag med, ' lite är bättre än inget' och i lekparker kan man träna riktigt bra :-) (dessutom har båda mina barn tyckt det varit ypperlig underhållning också ;))