tisdag 22 maj 2012

De där backintervallerna

Det blev premiär för minikorta tights idag. Kritvita ben har jag, men om jag inte visar dem blir de ju inte direkt mindre vita. Efter lite testfotning med Ipaden (!) gav jag mig ut. Det kändes helt ärligt lite sådär i början. Jordgubbspajen och kaffet skvalpade runt lite väl högt upp i magen och det kändes lite i varmaste laget för mig. Tänkte att jag kanske får sänka målet angående antal intervaller. Men så helt plötsligt vände det och jag kände mig jättesnabb. Nu sprang jag i och för sig inte särskilt snabbt, men känslan var bra. Jag kände mig lätt. Och jag älskar mina Hyperspeed!


Väl framme vid backen körde jag igång ganska direkt. Först hade jag tänkt 10 x ca150m, men så kände jag mig så pigg (vilodag igår) så det fick bli 2 x 6 x ca150m. 2min stående serievila. Andra serien gick flera sekunder snabbare och jag kände mig verkligen i form, knappt berörd alls faktiskt. Även fast pulsen var uppe på 90%. Såklart det inte var lätt, det är inte 90% av max även om det är under få sekunder, men jag kände mig stark. Tänk vad vila och neddragning av träningen rent generellt gör. Och mer av den varan blir det nu. Dag för dag.

- Posted using BlogPress from my iPad

8 kommentarer:

Ida sa...

Det bli så himla spännande och se vad du springer maran på! Har följt dig länge och jag håller verkligen med dig om att du i i din livs form. Jag tänker ha sms- koll på dig :-D

Lisa sa...

Åh vad härligt att det kändes så bra! Själv hade jag ungefär den motsatta känslan under mitt pass.

Jenny sa...

Tänkte också våga mig på att springa i korta byxor i dag, men risken är väl att jag skrämmer någon med mina vita ben.......:)

Anonym sa...

Din blogg är verkligen jätte inspirerande! Jag ska också springa maran nästa lördag, mitt mål är dock att ta mig runt på ca 4 timmar. Har aldrig sprungit så långt tidigare och nu börjar nervositeten krypa sig på. Har du några tips på uppladdning under nästa vecka samt hur jag ska tänka under loppet för bästa prestation? Som sagt, är en rookie när det kommer till långlöpning och behöver alla tips jag kan få:) /Mikaela

LöparKrille sa...

Härligt! Det är en underbar känsla när man känner att man har någon slags formtopp!

Andréa sa...

ida: ja, det blir spännande :)

Lisa: Jag har en känsla av att min snabbdistans som ska springas strax kommer kännas seegt... Det vänder! :)

jenny: gört!

Mikaela: tack! Och kul att du ska springa! jag tycker inte att du ska experimentera med någon speciellt kolhydratsladdning om du aldrig har testat det innan. Kanske kan du köra ett tuffare pass på tisdagen och sedan antingen vila helt eller köra ett jättejättekort och jättejättelätt pass på fredag för att få igång benen lite. Ät ungefär som vanligt men drick juice/saft/nyponspoppa etc utöver maten så får du lätt i dig både extra energi och kolhydrater. I och med att du vilar men fortsätter äta ungefär som vanligt får du förhoppningsvis i dig ett överskott av energi som du har nytta av på lördag. Se till att dricka bra men med måtta. Inte hälla i sig flera liter vätska utan det räcker bra med vätska til måltiderna plus något glas mellan måltiderna. Lycka till och hör gräna av dig och berätta hur det gick sedan!

löparkrille: verkligen!

Anonym sa...

Tack för bra feedback! Jag återkommer om jag fortfarande lever:) /Mikaela

felicia sa...

snygg träningsoutfit!! :)