torsdag 13 maj 2010

Tempo plus styrka

Idag har det varit typ söndag. Fast torsdag. Det känns verkligen som söndag, men det är visst torsdag. Jag har varit ledig och utnyttjat detta genom att både sova ganska länge, sprungit, slappat, städat, styrketränat och slappat ännu lite mer. En bra dag.

Träningsmässigt började dagen med tempolöpning tillsammans med Erika. Vi utgick hemifrån mig, sprang till skatås, körde åttan och sprang sedan hem. De första 5,5 kilometrarna stegrades tempot succesivt (Blev i och för sig lite si och så med detta eftersom första delen av åttan är rätt backig, men tanken var stegrande löpning iallafall.) från ett långsamt uppvärmningstempo upp till min tänka marafart. De kommande 5 kilometrarna höll vi sedan detta tempo innan vi joggade ner de sista knappa 3 kilometrarna. Ett bra pass som gick rätt lätt, trots att benen kändes lite tunga när jag vaknade i morse.

Dagens andra pass bestod av lite löpfunktionell styrka i form av övningar på balansplattan (enbensböj och enbenta tåhävningar), utfall med vridning och viktplatta i händerna, höftböjare i dragmaskin, plus lite olika coreövningar. Och så hann jag med några pushups också. Pyttefå. Måste öva mig lite så att jag inte tappar allt inför sommarens army. Jag har nämligen hittat en lösning på mitt lilla armyproblem! Så många söndagar som möjligt kommer jag träna army tillsammans med några personer från mitt gamla gym. Ute! Roligt! Dock inte nu på söndag. Då ska jag springa långt. 35-37km är målet. Men härnäst väntar vilodag.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej tror du att man skulle kunna få ett inlägg med bilder på övningarna du körde idag? Snälla skulle vara grymt! Du inspirerar med din löpning. Hur lägger du upp din träning, några tips va man ska få med under en vecka, förklara gärna tydligt.
Tack,
mvh
Alexandra

Daniel sa...

Låter som en superdag! Gillar att du kombinerar mycket styrka ihop med löpningen, tror många missar där.

Ha en skön och välförtjänt vilodag!

Andréa sa...

alexandra: hm.. ska se vad jag kan göra :)

men vad gäller löpningen så ser det lite olika ut beroende på vilken distans som står i fokus. Just nu är det ju marathon och då består träningen av mestadels distans. långa långpass och många lugna kortare distanspass. därtill 1-2 kvalitetspass i veckan. Backintervaller, vanliga intervaller, tempolöpning, snabbdistans, fartlek osv. Efter maran kommer jag fokusera på att kapa lite tid på milen och då komemr det bli lite kortare långpass, 2-3 kvalitetspass i veckan och lite färre rena distanspass. dock sliter kvalitetspassen mycket emr så det gäller att se till att planera in tillräckligt mycket vila.

utöver löopningen kompletterar jag emd army, core, styrka, cykling, yoga etc..

daniel: jepp, det behöver man! ha en bra dag själv!

cecilia sa...

jag läser ofta din blogg, maratonlöpare som jag själv också är! eftersom jag dock inte har någon direkt långlöpar-intresserad kompis fungerar bla din blogg (en av mina tre favoriter!) som mina virtuella sparringpartners=).

Ellinors dröm sa...

Vilken fin träningsdag du fick till. Och vad kul att det löst sig med armyn.

Anna (Orka mera) sa...

Är man knäpp om man liksom blir avundsjuk på din söndag med 35-37 km löpning? Låter så fantastiskt härligt. Jo, så är det nog. Knäpp är vad man är :)