måndag 17 maj 2010

Grönt och gott

På ben som mer kändes som stockar gav jag mig av på en återhämtningsjogg. Under tiden jag fascinerades över att pulsen var så låg trots tröttheten i benen insåg jag att det snart är sommar. Helt plötsligt är det grönt ute. Spenatsoppa, klart jag ska äta spenatsoppa till kvällsmat. Grönt och gott. Med lite vitt och gult i form av ägghalvor. Järn och D-vitamin, sånt jag lätt får brist av som vegetarian. (Att mycket av järnet går förlorat pga kalcium och andra saker som finns i soppa, smörgås och te låtsas vi inte om.)

Vill du också äta spenatsoppa? Isfall tycker jag du ska koka upp fryst eller färsk spenat i lite vatten. En buljongtärning, två pressade vitlöksklyftor samt salt och svartpeppar passar också bra. Skaka ihop lite redning i form av ett par matskedar vetemjöl och någon deciliter mjölk. Häll i denna följt av en eller två stora skvättar matlagningsgrädde. Låt koka en stund och servera sedan tillsammans med ägghalvor och en god smörgås med smör, ost och röd paprika (Som innehåller massa c-vitamin som hjälper kroppen att ta upp järnet i spenaten.). Till efterrätt en stor kopp te och några bitar choklad med stänk av havssalt. Vips är veckans första kväll fulländad.

5 kommentarer:

cecilia sa...

Här står nässlorna och väntar på att bli plockade. Också gott att göra soppa på :)

anneliten sa...

Vad gott det låter! Lovar att prova och sedan rapportera vad mina tonåringar tycker ;-)

Petra sa...

Ska testa jag också, det är tillräckligt många i min omgivning som lovprisar nässelsoppa nu :-)

Marre sa...

Jag har så svårt för gröna saker, speciellt soppor. Har nog fått för många äckliga spenatsoppor i skolan tror jag, kanske ska jag ge det en ny chans?

Andréa sa...

nässlor har jag aldrig provat men kanske borde? är dock lite rädd för dom :)