söndag 2 maj 2010

En söndag med livskvalité


Fegisen. Den otroligt smikrande vinkeln bjuder jag på :)

Det blev inga korta tights, jag fegade och valde knälånga. Men det var nog tur för även om det var riktigt varmt i solen så blev armarna kalla när jag sprang i skuggan en längre tid. Men i vilket fall så lyckades jag få till ett grymt pass som slutade på exakt 25km och knappt 2h och 6min. Det ger ett snitttempo på 5:02 min/km vilket är strax över min tänkta marafart. Om jag ska klara det där svåra målet jag råkade sätta upp i ett svagt ögonblick ska jag ju hålla strax under 5-fart och visst, det kan gå. Tävling är tävling och med vila och proppfulla glykogenlager är kroppen en annan än idag. Men jag är långt ifrån säker. Usch..

Eftersom jag visste att rundan var ungefär 25km tänkte jag att det var en bra idé att dela upp passet i 5st 5min delar där varannan skulle gå lugnt och varannan lite snabbare. 3 lugna och 2 snabba alltså. Men den planen föll rätt snabbt när jag öppnade första 5 i 5:11-fart och jag bestämde mig för att istället försöka köra på i ungefär den farten så länge det gick, helst hela passet. Andra etappen gick i 5:03-fart trots att de två jobbigaste backarna fanns här. Tredje och fjärde var lite plattare och här hamnade jag på 4:57 respektive 4:56 fart. Men sen dog jag. Antar att det var kolhydraterna som tog slut och även om jag drack mer frekvent av sportdrycken jag hade på ryggen så var jag halvdöd resten av passet. Skulle försöka få till ett ooficiellt pers på halvmaran, men hamnade lite efter. Lite småsur lugnade jag ner tempot rätt rejält en stund men sedan fick jag tydligen nya krafter för när jag "lapade" på 25km så visade sista etappen 5:05 fart. Så var verkligen inte känslan, men visst, jag tackar och tar emot.

Som tack har jag skämt bort kroppen med extralång stretch, extra gräddig sojafärssås med pasta och broccoli, välbehövlig body balance, briemacka med lyxig Brämhultsjuice och nu glass i stora lass. Livskvalité. Hade jag bara haft min finaste här hade dagen, och nästan hela livet, varit komplett. Feels good!

9 kommentarer:

anneliten sa...

Gissar att ditt mål är 3.30 - du grejar det! Tävling är tävling och då är man ju laddad. Jag har samma mål (om det nu är 3.30 du siktar på), men inser att skadorna varit lite för många nu på vårkanten för att det ska vara möjligt.

Ser att du liksom jag missat Lidingö-silvret med ynka sekunder. Jag ska ta mitt i år! Ska du?

Petra sa...

Håller med Anneliten, jag är övertygad om att du kommer göra under 3.30! Grymt bra pass du fick till idag - du imponerar väldigt mycket på mig och är en av mina största löparförebilder! Heja!

Anna (Orka mera) sa...

Klart du fixar det, man får ju så mycket gratis av stämningen och allt folk runt omkring. Håller du detta tempo på träning blir det inga problem! Jag fegade förresten ännu mer i LÅNGA tights idag. Och kompressionsstrumpor....

Mia sa...

Härligt pass! Mina (fortfarande) något trötta löparfötter ska få möta både asfalt och barrig stig idag har jag tänkt. Och sen blire "träningsläger" i Hälsingland i en hel vecka! Det kan jag behöva... Haha...

Kram kram

Marre sa...

Oj, oj, oj, vad snabb du är! Jag förundras över människor som kan springa hur långt som helst ungefär lika snabbt som jag orkar 100 meter. 3.30 kommer att gå lekande lätt om några veckor, trots att andra varvet är längre... Ha en bra vecka!

marathonjohan sa...

Vilken snabbhet! Håller med alla andra, 3:30 fixar du lätt!

Ellinors dröm sa...

Bra!

Karin sa...

Vad duktig du är. Vad snabbt tempo du klarar att hålla!

Bra att du unnar dig vila och god mat efteråt!

Andréa sa...

anneliten: hej och välkommen hit! jepp det är det hiskeligt svåra målet :) och självklart ska jag ta det där silvret! nåt annat finns inte!! :)

petra: oj, så roligt att höra!!

anna: jo.. jag hoppas det går vägen..

mia: roligt med träningsläger, DEt skulle jag behöva!

marre: haha, ja varför kan de inte vända på det?! :)

johan: okej, jag ska göra mitt bästa :)

ellinor: :)

karin: tack för berömet!

unna är ett av de värsta orden jag vet (typ i klass med fettförbränning, banta, nyttigt och onyttigt) så det vill jag inte kalla det :) men visst, massa mat och vila är halva träningen! utan dessa kommer man ju inte så långt.. :)