onsdag 30 januari 2013

Lunchträning

Idag har jag tränat mitt livs första lunchpass. Eftersom jag bara har fyrtiofem minuter på mig att hinna både byta om, träna, fräscha till mig samt äta så gäller det att vara effektiv. Springning på lunchen är därmed uteslutet. Och det behövs ju inte heller, där är jag ju redan effektiv. Men för att få in lite mer styrketräning funkar lunchen faktiskt ok.



Inspirerad av en kollega som också har en toddler och därmed också behöver vara effektiv har jag nu alltså kört styrka i tabataform på lunchen. Vi tänker oss att vi samlar på oss lite olika redskap så kommer vi få till hur bra pass som helst. Idag använde jag min TRX och kollegans kettlebell på 8kg. Det, en tabatatimer, en källarkorridor och lite fantasi var allt som behövdes. Så här blev resultatet:



Det enda minuset var att det är lite lågt till tak så att mina hopp inte blev så höga som jag önskat. I övrigt är jag riktigt nöjd och om jag bortser från den lilla detaljen att jag fick stressa i mig maten skulle jag nästa säga att det här är perfekt. Jag tänker mig 1-2 sådana pass i veckan framöver. Så slipper jag greja med sådant på kvällen när jag är trött och sur och bara vill sitta i soffan och äta semlor. För då kan jag ju det! Bra där. Klart att jag kommer styrketräna hemma också, jag har ju tyngre kettlebells där och jag vil kanske inte alltid köra i tabataform och samma typ av övningar. Men det är bra variation.


Pulshöjande och svettframkallande var det ju, men någon mer dusch hann jag dock inte med utan det fick bli lite lätt avblaskning och ny deo bara. Det är ju fint med rosiga kinder och lysande hy.

7 kommentarer:

Tove sa...

Jobbar man i en löparbutik BÖR man ständigt se lite rosig och svettig ut. Det skapar bara trovärdighet hos oss konsumenter. Hur som, bra jobbat! Lunchen är perfekt för träning, i alla fall några gånger i veckan. Sen kan man ju behöva vara lite social ibland också…

Mia sa...

Inspirerande! Jag håller sakta men säkert på att förbereda för ett hemmagym. Otroligt men sant! :D

Annoula sa...

Åh men härligt!
Och rosiga kinder? Fint!

beccster blogg sa...

vad bra sätt att få in träning i vardagen!
när jag börjar jobba snart ska jag minsann träna på lunchen ibland :)!

Jonna Fartfylld sa...

heja dig! bra jobbat.. jag lunchtränar inte längre har bara 30 min lunch, men gjorde det rätt frekvent förut. då kunde jag ta 1 h och då hann jag springa en sväng, panikduscha och slänga i sig mat :)

anneliten sa...

Om du och kollegan istället täcker upp för varandra - hur blir det då? Istället för 45 minuters lunch kan kanske den ena ta en timme och den andra en halvtimme, och så tvärtom nästa dag. Bara en tanke :-)

Andréa sa...

Tack för pepp och roligt om det kan inspirera någon!

Anneliten: ja det är en utmärkt idé men tyvärr jobbar vi i olika butiker :) (Hon chefar på killbutiken) Jag har dock möjlighet att ta ut lite komptid om det funkar med övrigas luncher och allt annat så det kan jag ju göra någon gång.