söndag 29 april 2012

Sista söndagen i april

Dagen började med en välbehövlig sovmorgon. Sixten togs om hand av min mamma och min halvsyster som varit här på besök i helgen. Lite dragen i håret och nersnorad blev jag dock, men det är sådant man får ta.

Efter frukost och annat fix tog vi en promenad till Blecktornsparken. Jag har totalmissat denna lilla oas mitt bland alla höga hus på sydöstra södermalm. Martin och Sixten var där för någon vecka sedan men innan dess hade jag aldrig hört talas om en park där det till och med finns lite djur så nära hemma. Getter, får och kaniner har vi tittat på idag. Jag gillade grisarna bäst. Sixten en duva som landade någon meter från hans fötter. Då glömde han till och med bort att han inte tycker om att gå utomhus och försökte gå ikapp den.

En fika, lite sandlådelek samt gungande blev det också innan vi gick hem och åt en sen lunch. Ännu en fika på det, (Jag har förövrigt blivit värsta fikatanten. Måste ha något med att jag inte längre är tjugonågonting att göra. Lyxig shoklad har jag också börjat intressera mig för btw.) sedan var det dags för besökarna att ta tåget till Värmland igen.

Eftersom Martin är bortrest den här helgen fick jag ta med mig Sixten på dagens långpass. Det var ett tag sedan jag sprang med vagnen och det var definitivt ett tag sedan jag sprang långt med den. För att vara helt ärlig har jag (vad jag minns just nu) aldrig sprungit så långt som det blev idag. Ett kort långpass eftersom denna vecka är en återhämtningsvecka. Jag hade velat skrapa ihop 20 stycken kilometrar men det blev prick 19. Det får jag vara nöjd med.

Vi tog oss en tur runt hammarbysjö och årstaviken samt en liten krok runt trekanten också. Det blåste lite motvind i början och förmodligen lite medvind i mitten. Mot slutet kom motvinden igen och dessutom massa backar. Den allra värsta gick jag uppför. Det är en helt galen backe som jag seriöst knappt orkar gå uppför utan vagn. Så med vagn blir det nästan att jag glidr bakåt. Brant kallar jag den backen. Men trots rejält långsam gång i runt 200-300m, en del stopp och gångpauser vid trottoarkanter och dylikt samt en väldans trängsel på södra sidan av årstaviken så blev snitttempot helt ok. Det kändes definitivt som att jag sprang långsamamre än strax över 5:50 min/km. Jag snittade ändå på 69% pulsmässigt så känslan var lätt.

Premiär i trekvartstights men jag fegade och tog långärmat. Alldeles lagom var det. Långstretch med fokus på baksidan som börjat påminna mig om att jag slarvat med just strechen det senaste. Sixten utnyttjade mig som klätterställning och drog ur hårspännena ur luggen. Han försökte sedan sätta fast dem i sitt eget hår, men eftersom det inte finns så mycket just där fram gick det väl sådär :)

11 kommentarer:

Anna sa...

Jag körde också trekvartstightspremiär idag! Men tog också löparjackan, det blev rätt varmt, fast tror jag hade frusit mef kort ärm! Starkt med barnvagnslöpning!

Jenny sa...

Härligt med lite vagnlöpning som omväxling!

Västgötskan sa...

Jag blir alltid imponerad över er som springer med barnvagn, oavsett om det är långt eller kort.
Jag tycker det är tillräckligt jobbigt utan... Haha! :-D

Livskraft sa...

Vilken härlig dag. Lyx med sovmorgon, mys med sonen och så löpning på det.
Bra choklad är ju super....

Caroline - Klara,färdiga,Spring! sa...

Härligt! Sprang delvis samma sträcka som du, dock utan vagn. Körde både långärmat och tights, lite varmt på slutet:) Grym tröja eller hur?

Runnerslove sa...

Härlig dag! :) snygg tröja!

Ingmarie sa...

Med vagn blev det säkert som 38km!
Jag cyklade med tjock jacka. Skippade dock vantarna. ;-)

LinaTriathlet sa...

Fina bilder! Härlig dag!

Jag ska faktiskt prova på västkusten i sommar, Varberg är den nya staden. Känns spännande! :)

Jonna sa...

Gulliga ni är :) Verkar som du har bra dagar!

Löpning & Livet sa...

Att få ha en helg utan stress och med givande och roliga saker dagarna i ända är underbart!

Tröjan är föresten både snygg och skön! tack till Blogger boot camp och Kari Traa!