tisdag 19 november 2013

Jag har en plan

Såklart jag har en plan. Jag har (nästan) alltid en plan. I den planen ingick ett springpass idag. En tur tillsammansmed Ester. Och så blev det. 6,5km denna gång vilket kändes alldeles lagom. Jag försökte ta det lugnare än sist vilket jag faktiskt lyckades med. Pulsen höll sig på en betydligt bättre nivå och ansträngningsmässigt kändes det väldigt bra. Lätt. Förutom i uppförsbackarna en det är ok.



I planen ingår ytterligare två springpass denna vecka. Ett på 6-8km och ett på 12-13km. Och eventuellt kan det faktiskt få bli några bonuskilometrar imorgon när jag ska till gymmet. Men det handlar bara om 2-3 totalt. Vidare ingår 2 styrkepass, 1 Body Balance pass (kvartalsutbildning till helgen) och ett par kortare yoga pass (Happy hips som jag skrev om i föregående inlägg exempelvis). Samt kontaktövningar för magen. Jag tragglar som så många andra nyblivna mammor med appen "mammamage" vilken jag ärligt talat tycker är fruktansvärt tråkig. Eller har tyckt iallafall. Nu när jag har kommit till nivå 5 börjar övningarna äntligen kännas av lite. Jag tycker att det är en bra app, riktigt bra. Men det är ju det där med att jag inte riktigt känner igenom mig i beskrivningen av hur magen känns/är efter en graviditet och förlossning (Förutom extraenergireserverna som, bland annat, parkerat sig där då. Men det är ju helt i sin ordning såklart!). Med största sannolikhet eftersom jag har haft turen att aldrig fått någon diastas. Givetvis har muskulaturen påverkas ändå, den har ju liksom gjort plats för ett barn. Men jag har redan från början, precis som efter första förlossningen, känt mig stark och haft bra kontakt/kontroll. Så fram tills nuvarande nivå har jag känt mig "för stark". Men nu känner jag faktiskt lite svag svag träningsvärk sedan gårdagens session. Och med ens blev motivationen att faktiskt ta mig igenom hela appen väldigt mycket större. Brabra.

Men tillbaks till löpningen. Från och med nästa vecka tänker jag, om allt fortsätter att kännas bra, börja smyga in lättare kvalitetspass i form av snäll fartlek och progressiva tempopass. Tuffare pass som intervaller och snabbdistans väntar jag dock ett tag till med. Jag kommer fortsätta hålla nere på antalet pass. Jag prioriterar att få upp fart/flås innan jag går in i riktig grundträning med distansbygge som huvudfokus. Jag har en hel del mål för 2014, men de får jag ta i ett annat inlägg för nu är det visst någon som signalerar att hon vill ha mat.

5 kommentarer:

anneliten sa...

Appar för att träna upp magen... Världen har verkligen utvecklats sedan jag fick mina bäbisar. Jag har inget som helst minne av att man skulle träna upp magen. Och det gick ju bra ändå. Det enda man skulle göra var att knipa. Nu låter jag som en gammal tant... Men jag tycker faktiskt det är lite nyttigt att tänka på ibland. Att man klarade sig bra utan. En del saker är mycket bättre nuförtiden, men en del känns faktiskt överdrivet.

Andréa sa...

Haha :)

Ja, det händer onekligen grejer och mycket är säkert överdrivet. Fast just det här är faktiskt bra! Den inre bålmuskulaturen påverkar ju bäckenbotten så genom att stärka denna stärks även bäckenbotten. Sen handlar det ju om att lära sig aktivera rätt muskler och på så sätt förebygga tex ryggproblem. Har ingen koll på hur mkt man kände till om just detta för 20 år sedan, men rekommendationerna ang träning i samband med graviditet och förlossning har ju förändrats avsevärt iaf. Från att det ansågs farligt att träna under graviditeten till att rekommendera de som inte tränar att börja när de är gravida!

Lisa B sa...

Jag håller med om att mamma mage-träningen inte är särskilt rolig (men nyttig). Har verkligen haft svårt att motivera mig för att träna. Är nu på nivå fyra och tycker dock att det har blivit lite bättre redan där. Skönt att höra att det blir ännu bättre!

Emma sa...

Hej Andrea!

Gillar verkligen din blogg och hoppas att du även framöver delar med dig av mamma träning och hur du tänker!

Vad har du för vagn till Ester? Hur är den att springa med?

Lycka till med veckans plan!

Hälsningar,
Emma

Andréa sa...

Emma: Välkommen hit!

Förutom vår Bugaboo Donkey har vi en Mountain Buggy Terrain. Det är ju ingen ren löpvagn, men den är otroligt lätt och smidig att springa med. Stora bakhjul och ett låsbart framhjul. Det jag ogillar med rena löpvagnar är bland annat att framhjulet oftast är fast vilket ju är toppen när du springer, men väldigt osmidigt i vardagen.

Till Sixten hade vi en Teutonia Spirit S3 som vi också var väldigt nöjda med (valde den fraför terrain eftersom den hade vändbar sittdel vilket terrain inte har), men MB terrain är ändå några snäpp bättre.