fredag 16 augusti 2013

Gravidyoga

Igår kände jag ett stort behov av att yoga. Men jag var inte så sugen på att sätta på en Body Balance dvd och kände heller inte för att improvisera ihop en egen klass. Kom då att tänka på tjänsten Yogobe som jag hört mycket bra om. Registrerade mig som medlem och valde 3 dagars gratis provapå. En massa olika typer av pass kom upp och jag tänkte att gravidyoga ju kunde passa bra.

Men alltså, nä. Förlåt men det funkar verkligen inte för mig. Jag får inte ut något av det och jag kan inte fokusera. Allt jag kan tänka på är hur mycket det är kvar av passet och att jag inte känner igen mig i beskrivningarna av hur gravida kan känna. Det var absolut inget fel på instruktören och passupplägget hade säkert varit jättebra om jag varit en annan än den jag är. Jag förstår egentligen inte varför jag inte gillar det. Även om jag föredrar mer fysiska former av yoga så kan jag absolut uppskatta lugnare och mer meditativa varianter som variation. Men efter att nu ha testat två olika varianter av gravidyoga under förra graviditeten och så denna igår så kanske det är lika bra att jag ger upp? Eller ska jag testa ytterligare en variant? Några tips i så fall?

5 kommentarer:

Jonna Fartfylld sa...

det är väl bra att du får det bekräftat, att det där är inte din grej helt enkelt!

mammaspring sa...

Har du testat i klass? Eller är alla över nätet?
Kan du tipsa om annan bra träning under graviditet som du sysslat med?

Andréa sa...

jonna: ja, nu blir det inget mer tror jag.

mammaspring: jag har bara testat dvd och över nätet, kan hända att det blir bättre med en "riktig" klass.

Tja, jag tränar samma saker som vanligt mest :) OM än lite modifierat. Styrka, yoga och spring.

mammaspring sa...

Plankan kan man säkert stå i hela graviditeten igenom?

Andréa sa...

Nja, det beror lite på skulle jag vilja säga. Dels ökar buktrycket och belastningen på bäckenbotten blir hög (liksom vad gäller löpning är väl den officiella generella rekommendationen att vara försiktig efter v20). Men är du stark i bäckenbotten och känner att du kan hålla en bra teknik (gäller ju att du vet vad som är bra teknik!) kan du fortsätta. Gå med fördel ner på knä när magen växer och/eller raka bukmuskeln börjat dela sig och därmed gör bålen mindre stabil och ökar påfrestningen på ryggen.