tisdag 16 oktober 2012

Mysjoggandets tid är här

Mysjogg till jobbet imorse.
 
Det kommer bli några veckor med endast lugn löpning, yoga/balance och lite fler syrkepass än vanligt (hoppas jag...). Myslöpning är ju hur lätt som helst att få till, men de andra två kräver lite mer bestämdhet om det ska bli av. Yogan mest för att jag behöver lugn och ro runt omkring mig då och styrkan för att jag just nu inte är särskilt motiverad på en fronten. Men det är bara att se till att bli det, för snart ska det bli rejält mycket mer av den varan (Tänkte skriva "hoppas jag" även här, men nä, det får jag faktiskt se till!). I början av november ska jag sedan ta 1-2 veckor helt utan löpning (hoppas jag...) och med endast lugn övrig träning innan jag kör igång en ny grundträningsperiod. Exakta mål och sådant fortsätter jag att fundera över en stund till, men jag kommer nog att anmäla mig till en hel del av lopp som jag får förmånen att få plats på via jobbet. Självklart med målet att även springa dem, men vad som är huvudmål eller delmål eller bara på kul ska jag vänta lite med att bestämma. Det är så mycket jag vill, men ska det bli bra blir det nog bäst att fokusera (mest) på en sak i taget.

5 kommentarer:

Em sa...

hej! jag tänkte ta denna vecka som "löpvila" inför hösten/vintern, men lite osäker på upplägg. kör du annan konditionsträning under veckan? extra mycket styrketräning? någon löpning över huvud taget? hur brukar din form kännas när du väl börjar springa igen? mvh /emelie

Andréa sa...

Jag brukar ta någon vecka per år helt utan träning eller med endast ytterst lite lugn träning. I år kommer jag att ta en vecka där jag endast kör yoga och lättare styrketräning för att sedan smyga igång med lite ltät löpning (bara några få pass) veckan efter. Därefter kommer jag köra igång grundträningen som kommer börja med enbart distans, 2-3 styrkepass i veckan (ben och core) samt yoga.

Formen försvinner inte på en vecka, även om det kan kännas så. Dock är jag inte i min bästa form nu ändå vid den här tiden på året och det är helt ok. Man kan inte vara på topp jämt! Jag brukar ofta känna mig väldigt pigg och fräsch efter en vilovecka dock och det lilla jag tappat hämtar jag snart upp.

Lycka till!

Hönan Anna sa...

Hej!
Började följa din blogg för ett tag sen.
Blir så motiverad och fokuserad av att följa andra som tränar löpning och som ställer upp i lopp.

Min historia bottnar i att jag verkligen avskyr, men absolut vill lära mig att gilla löpning. Åtminstone i den mån att jag kan använda mig av det som träningsform emellanåt. Målet är såklart ett lopp. När? Ingen aning!

Började ett löpprogrammet för 9 veckor sen ich håller ut än så länge. Har tyvärr inte ändrat uppfattning än men jag hoppas det kommer!

Den eviga optimisten Anna!

Andréa sa...

Vad kul! Ja, inte att du avskyr löpning förståss men att du hittat hit och vill lära dig gilla att springa :) Ta det LUGNT är mitt råd. Sppring så långsamt att det nästan blir frustrerande. Kanske lyssna på ljudbok eller musik samtidigt? Gör springturen till en trevlig och skön stund. Intervaller och annat jobbigt kan du spara tills du fastnat tycker jag :)

Jonna sa...

Åh vad skönt det låter! Hoppas det blir underbara veckor för dig med mycket energipåfyllning!

Jag vill SÅ GÄRNA att du kommer till Limsjön marathon. Jag kan fixa boende åt er om ni vill komma! Det krockar ju med Göteborgsvarvet men det här är mkt roligare ;)