torsdag 12 juli 2012

Det spökar i mitt huvud

Veckans huvudpass, dvs morgonens snabbdistans, gick som vanligt dåligt. Eller alltså, veckans huvudpass går inte alltid dåligt, men mina snabbdistanspass gör det helt klart. Jag kan helt enkelt inte springa snabbdistans, det är kanske bara att inse. Eller?

Grejen är att jag tror att mycket sitter i huvudet. Jag har liksom redan dömt ut mig själv på förhand. Jag vet att jag inte gillar snabbdistans, jag vet att det är tufft. Just därför tänker jag hela tiden att det kommer bli så jobbigt och det kommer gå så dåligt. Istället för att peppa mig själv till ett bra självförtroende och ta fram bra målbilder och vända på tankarna så sänker jag mig själv innan jag ens har börjat. Dumt. Jag tänker att det är morgon och benen är lite trötta. Jag tänker att jag har en ryggsäck på ryggen (även fast den inte var så tung just idag) och att kaffet kanske skvalpar runt i magen. Jag tänker att solen steker och backarna känns som berg. Dumt.

Jag måste försöka vända de negativa tankarna och min dåliga inställning till snabbdistans. Jag tycker att jag bör kunna springa 7km snabbdistans åtminstone lite snabbare än jag springer en trång och backig halmara på i snitt. Åtminstone lite. Men än så länge har jag inte lyckats.

Ett av mina semestermål får således bli detta. Att bli av med snabbdistansnojan och börja prestera lite bättre. Jag börjar med under 4:30 min/km i snitt på 6-8km (Idag hamnade jag på 4:34 min/km på 7km.). Det bör jag i teorin klara rätt "lätt". Så, då var det bestämt. Nu ska jag bara jobba klart sju dagar först. Och springa klart en tuff vecka följt av en lätt. Enkelt som bara den.

11 kommentarer:

Mia sa...

För mig är alla pass som under något parti måste gå i under 5-fart stora mentala spöken. Jag måste tävla för att prestera fart. Så jag tycker du är grym som klarar 4.34-tempo på träning.

mikael sa...

Intalar mig själv också att snabbdistans är det jobbigaste du kan träna.

Jag fokuserar så himla mycket på att jag måste hålla ett visst tempo och att jag aldrig kommer orka det.
När det går upp för en vilka tider det handlar om kommer en mental block. Jag känner redan innan hur kroppen kommer må efteråt. Spyfärdig, ben som skriker m.m.

Jag springer mycket hellre intervaller för då finns vila mellan varje repetition :)

Samma tankar har jag inför lopp. Jag siktar alltid på PB och när jag inser hur snabbt det då måste gå kommer de negativa tankarna.

Skulle jag kunna springa ännu lite fortare om dessa tankar inte fanns?

Sara sa...

Det finns otroligt mycket att hämta, eller förlora, beroende på inställning. Jag tror att du har satt fingret på problemet med dina "dåliga" snabbdistanspass.

Ta ett litet steg i taget och var inte för hård mot dig själv - nedslag efter nedslag ger en nedåtgående spiral. Kanske bättre att acceptera ett lite lättare mål i början och tuffa till det efterhand för att undvika negativa tankar?

För övrigt är jag alltid lika imponerad av att du springer tuffa pass med ryggsäck! Jag springer som en kratta om jag har något på ryggen!!

Karin sa...

Mycket sitter som sagt i huvudet... Men du, varför springa så långt om det är ett så tufft pass? Mitt tips är att ta 4-5km, då känns det mer lättöverstigligt och lätthanterligt. Lite längre upp och nedjogg, kanske tom kortintervall som avslutning? Min mentala snabbdistans spärr tar slut med en avgrund vid 5km, dit men inte längre. Men jäklar va snabbt det ska gå då!

(och på morgonen med rygga är 4:34 bra fart, men det vill du kanske inte höra?)

Daniel sa...

Testa dela upp passet och kör 5km + 2km med 2min vila också ökar du tempot på sista 2km. Det blir såklart inte samma sak men kan vara ett alternativ när huvudet inte vill. Sedan bygger du på passet efter någon vecka och kör 7km + 2km och kanske känns 7km lättare då? Så här brukar jag lura mitt huvud ibland och det kan funka! :)

Livskraft sa...

Håller med ovanstående, är helt övertygad om att du fixar det, men som du skriver sabbar för dig själv. Håller med Karin, kör ett kortare pass o öka sedan upp till 7 km när 4-5 känns ok.

Jonna sa...

Skönt att du snart har semester!!! Klart du kan springa snabbdistans, men det är ju ett hemskt pass att avverka. Tycker jag. Och samtidigt det pass jag under varje tävling tänker att "det hade jag verkligen behövt"...

Karin - Fitness och Hälsa sa...

Klok du är! Tror också att det sitter mycket i huvudet så nu när du har bestämt dig kommer det säkert få jätte bra! Heja dig!

Ingmarie sa...

Kanske prova springa på tid i stället? D.v.s t.ex snabbdistans under 30 min. farten får du ju reda på sen (om du vill). Och att göra det tidigt på morgonen kan knäcka den bästa. Jag hade aldrig utsatt mig själv för det. Gör det när du känner dig pigg och "laddad". :-) Du kan! KRAM

Andréa sa...

Tack för allt bra input! Kanske ska försöka mig på att korta ner och/eller dela upp snabbdistansen. utöver att jobba med mitt huvud.

anonym sa...

Hej, jag har precis börjat ta min viktnedgång på allvar och undrar om du har några tips på hur jag ska göra den ännu mer effektiv!