torsdag 18 november 2010

Bäbisyoga


Hemmayoga för mig och bäbisen

I vanliga fall när jag tränar yoga hemma brukar jag improvisera lite och köra olika typer av serier som jag uppfattat från olika yoga- och balanceklasser. Jag har lätt för att lära mig saker utantill och kan då också lätt härma efter på egen hand. Det brukar bli lite olika flöden med solhälsningar och krigare samt lite balans, töjande och tvistande. Lite lagom sådär.

Nu har jag dock beställt hem en gravidyogadvd som låg inanför dörren när jag kom hem för en vecka sedan. Lagom tills jag blev sjuk alltså. Ikväll kände jag mig dock tillräckligt frisk för att testa den så det gjorde jag. Fast.. jag vet inte riktigt vad jag tyckte om den. Lite konstiga (eller bara för mig ovanliga?) flöden allmänt lite för "mesigt" för min smak. Jag ska självklart ge den fler chanser men tillsvidare föredrar jag nog mina egna pass uppblandat med "riktiga" yoga- och balancepass.

Något som jag gillade var dock att det finns 2 olika längder på andningsavsnitten och 3 olika längder på själva yogadelen. Därutöver finns en separat avslappningdel samt en del med bäckenbottenträning (Oups, det där har jag visst slarvat massvis med. Ungefär så mycket att jag borde skämmas riktigt mycket.). Du kan alltså kombinera ihop ditt pass lite beroende på hur mycket tid du har. Sådant är bra.

6 kommentarer:

Mia sa...

Ni ser ut att ha det mysigt ni två :) Och ni gjorde helt rätt att fixa träningen inomhus *brrr* Ikväll var det KALLT!

malin sa...

Jag gick på gravidyoga när jag väntade J och den kunde bitvis vara ganska tuff. Men det som skiljer mest och som är viktigt att tänka på att vissa positioner ska man absolut inte göra mellan/innan/efter vissa veckor beroende på hur barnet ligger. Vi fick lära oss att efter v 33 är visa huksittande positioner inte alls bra om barnet fortfarande ligger i säte då det kan sjunka ner ytterligare så.

Men visst är det skönt med yoga när man blir större :)

cecilia sa...

Berätta jättegärna mer om gravidyogavideon(och även om du har andra tips på att träna yoga). Är själv dålig på yoga (bor i liten by med nada utbud=)), men som hängiven löpare känner jag att jag nog borde testa detta som komplement. nu är jag dessutom gravid för andra gången skulle behöva töja lite på kroppen ibland...

Miss Agda sa...

Jag tyckte också precis som du i början (och den ÄR ju lättare en vanlig poweryoga el ashtanga tex), men ju mer jag körde så desto mer uppskattade jag dvdn. Det finns så många olika längder på program och ibland kompletterade jag dem med fler solhälsningar eller annat som jag kände att min kropp behövde. Alternativt joggade/promenerade jag först och avslutade sedan med 20-30min yoga (= helheten blev OK). Fokusera på "bolabanda" dvs jobba med bäckenbotten tillsammans med andningen. Tänk inte på målet med denna yoga som nånting så fysiskt utan mest som en mental förberedelse inför förlossningen + den ger dig visst smidighet på köpet också. Jag blev aldrig svettig under dessa pass, bara varm, men svettas gjorde jag på andra sätt så länge jag kunde.

10 min efter inskrivningen på förlossningen när jag låg och kved och försökte andas tittade barnmorskan på Anders och frågade om jag gått på yoga. Hon kunde se det på min andning och jag lovar att jag inte hann tänka aktivt på det utan kroppen kopplade på yogaandningen helt själv. Det är helt klart frustrerande att köra såna pass när träning mest handlat om att köra slut på sig själv, men det är bra för dig och bebisen gillar när mamma blir lugn och då utsöndrar din kropp oxytocin =må bra hormon.

AKA sa...

Hemmayogan är den bästa yogan och att ha modet att följa sitt eget flow tänker jag att man ska vårda! Den där Grav-DVD:n kanske blir en fin present til ngn som inte vågat rulla ut mattan i vardagsrummet än! ;)

Andréa sa...

mia: ja i november är det oftast skönast inomhus :)

malin: Jo, den känns säkert tuffare sen när jag kommer närmre förlossningen, så när jag testar om ett par veckor kanske det känns helt annorlunda :)

är helt ärligt inte helt insatt i om och isf vilka positioner som inte är lämpliga, men den där "huksittande" (tror att den kanske heter Prayers pose) fanns med i det program jag körde. kan förstå om den inte är jättelämplig längre fram eftersom jag upplever att det blir rätt stort tryck nedåt. en instruktör som jag körde balance för sa att man kan stanna i ett läge högre upp om man är gravid. jag ska nog kolla upp det där lite närmre!

cecilia: den finns att beställa på amelia.se (jag gogglade gravidyoga + dvd och hittade den). finns äkert andra som är minst lika bra/bättre. valde den för att den var rätt billig i förhålande för vad man får :)

miss agda: andningen får jag ju om jag går på "vanliga" pass också, men som ett komplement känns dvd´n vettig ändå. man kan ju tex välja att bara köra bäckenbottendelen och avslappningen (och kanske andningsdelen om man har svårt att få till den själv) och sedan köra yogadelen på egen hand. och som sagt så kommer jag säkert tycka att den är jobbig nog när jag närmar mig förlossningen :)

ang andningen och förlossningen så tror jag precis som du skriver att man har stor nytta av att ha erfarenhet från yogaandning så jag kommer definitivt fortsätta yoga så länge jag kan!

aka: ja absolut! Jag kommer fortsätta använda den, men som komplement till min egen och "riktiga" pass.