fredag 2 januari 2015

Lunchträning

På mitt jobb har en 45 minuter lunch. Jag har länge tänkt att det är för kort tid för att hinna träna på. Men så en dag för ungefär två år sedan kom jag på att jag ju kan vara lite halvombytt, byta om resten i rekordfart, ta med mig ett par redskap som en kollega hade/har på jobbet och köra 25min effektivt innan supersnabb dusch och sedan hinna äta lite snabbt. Gjorde det kanske fem sex gånger men blev sedan gravid, trött och superhungrig. Glömde bort det effektiva med lunchträning.

Nu när jag börjat jobba igen efter föräldraledigheten har vi flyttat och jag har inte riktigt hittat någon bra plats att träna på. Jag har i och för sig varken letat eller hört mig för, men det är en annan femma... Dock har jag gymkort. Men allvarligt, 45 minuter, det hinner jag väl inte på? Tänkte jag länge. Tills jag bestämde mig att det hinner jag visst! Jag ser till att vara helt ombytt (frånsett skor som jag byter på gymmet, en följer ju regler om inne/uteskor (att då och då använder gymskorna utomhus låssas jag inte om)...), ha en väska/påse med vattenflaska, lås, gymkort, skor etc förberedd och vara helt redo att sticka när det är min tur att gå på lunch. Så iväg. Småjogga de kanske tvåhundrametrarna till närmsta gym, byta skor och lämna in grejer i skåp och börja träna 4 minuter in på rasten. 30 minuter övningar som en inte blir särskilt svettig av som tex stabiliserande övningar för bål, höft, knä och fotled. Eller som idag, övningar som en faktiskt blir lite svettig av ändå men vara strunta i det. Sedan hämta grejerna i skåpet, strunta i att byta skor och vara tillbaks på jobbet med 8 minuter kvar. Äta lite snabbt och kanske hinna kolla mailen eller Instagram. Dusch? Nä, sånt hinner en inte med med dessa förutsättningar.



Idag var andra gången och det känns riktigt bra. Inte helt optimalt att stressa så med maten, men en gång i veckan kan det vara ok. Om det gör att jag sparar in på annan tid. En får inte vara dum i dessa tidsbristtider.

Nu har ju jag dock en stor fördel jämfört med många andra; jag kan jobba i träningskläder. Det kanske inte alla kan. Dessutom har jag ett gym runt hörnet drygt. Utan dessa två bitar blir det nog lite svårare att hinna. Men någon gång ska väl även jag ha lite tur.

5 kommentarer:

Lisa sa...

Smart och effektivt!

Heidi sa...

Det här inlägget kom som på beställning! Jag har just börjat tänka tanken om jag skulle hinna med ett gympass på lunchpausen en gång i veckan. Jag kan också jobba i träningskläder och det finns ett gym i samma byggnad så förutsättningarna är bra! Vi har 1h lunchpaus så kanske jag t.o.m hinner med en snabbdusch ;)Ska testa nästa vecka :)

Maggan Hammer sa...

Grymt jobbat! Gäller ju att ha den positiva inställningen. :)

Ingmarie sa...

"Tur" är ju ett relativt begrepp. ;-) Jag tror mer att det är hur man ser på saker och ting. Och du ser det positiva och bra i att ha ett gym runt hörnet, kunna jobba i träningskläder och att det sparar tid. :-)

Karin - Fitness och Hälsa sa...

Imponerande att du för till träningen på den korta tiden. När jag lunchtränar brukar jag ta ca 1 1/2 timma på mig. Men då duschar jag också och äter långsammare än 8 minuter. Snyggt jobbat av dig!