måndag 9 februari 2015

Från botten till toppen. Typ.

Träningen gick så himla segt förra veckan. Tungt och stelt och tråkigt. Efter Hot MOJOn kände jag mig dock ny igen och morgonjoggen dagen efter kändes rätt bra. Men så var det jättesegt igen när jag sprang till jobbet i lördags. Då skulle jag dessutom springa snabbt. Det gick sådär med det. Dock gick det faktiskt något snabbare än det kändes som. Att springa med ett gummiband runt höften är rätt tungt i längden. Ja, givetvis var det inget riktigt gummiband utan bara en känsla. Dels var jag trött och dels valde jag fel skor. Jag måste lära mig attvara för att set är snö och is utanför koksfönstret är det inte det på stora (uppvärmda?) cykelvägar och stadsgatan. Dumt att ta Icebugs då när jag har så många smidigare skor att välja på. Nu ska jag i och för sig inte skylla på skorna, men de liksom ökade på den tunga känslan.

Men så igår bara vände allt. Upp tidigt och ut på långpass kvart över sju. Jag hade bestämt springdate med grannkollegan och således kom jag också iväg tidigt. OCH höll mig till planen. Som var 28km. Det bästa av allt var dock att det kändes så himla bra. Valde odubbat vilket var bra. Lite snö och is på vissa sträckor men det funkade. Solen sken så småningom och isvindarna avtog något. Jag var pigg och lätt och kände mig knapp sliten varken när jag kom hem eller senare under dagen. Bra för självförtroendet. Men vi får se hur dagens pass känns ikväll. Kanske är det segt igen...

4 kommentarer:

Jessica sa...

Hej! Om det är cykelbanan längs Nynäsvägen du tänker på så sopas den tidigt varje morgon efter snöfall (brukar möta traktorn kvart över sex). Och i stan är det alltid några grader varmare så då smälter det undan snabbt. Bra jobbat i veckan!!

Anonym sa...

Kan du inte skriva lite om hur du tränade o tänkte kring träning då du var gravid? Är tidigt gravid nu o känner mig villrådig. Har bla läst att man inte bör ligga över 160 i puls, vilket är sjukt lugn träning för mig, kört efter det de sista passen, är ju knappt svettig efteråt... Förstår ju att inget råd passar alla, men lite tips osv känns uppskattat =)

Kickiricki sa...

Så härligt när rätt känsla infinner sig igen och endorfinerna slår till så man nästan lättar från marken! Lovely!

Löpning & Livet sa...

Anonym: Det där med pulsen beror ju lite på vilken maxpuls en har. Svårt att sätta en viss gräns gällande slag per minut... Tänk att du inte ska jobba med mjölksyra eller flåsa massor. Men det är ju ganska självreglerande då en varken orkar eller vill köra så tufft :)

Så som jag tränade (sprang nästan hela vägen genom båda graviditeterna) är ju ingen generell rekommendation då det beror på så många olika saker som tex kontroll på transversus och bäckenbotten, fogar osv.

Träna det som känns bra, undvik mjölksyra och skaffa boken "Stark, glad, gravid" skriven av Maria Wigbrant. Den ger en bra grund!