måndag 20 januari 2014

Jag känner mig stark

Nu har jag tränat på rätt bra i några veckor. Eller egentligen ända sedan jag startade upp försiktigt med styrka och yoga en vecka efter förlossningen och sedan med löpningen tre veckor senare. Den senaste månaden har jag fått ihop veckor där jag mängdmässigt börjar närma mig de veckodistanser jag brukar ligga på. Förra veckan och veckan innan som jag lagt upp som medelhårda utifrån nuvarande form och status ligger strax över vad de lätta veckorna vanligtvis brukar hamna på. Denna vecka vi är inne i nu kommer vara väldigt lätt för att jag ska kunna tillgodogöra mig det som varit. Sedan följer ytterligare två medelhårda veckor innan jag ger mig i kast med en lite tuffare. Tuffare med nuvarande mått mätt då. Kanske som en medelhård när jag är i min vanliga form. Därefter känner jag mig förhoppningsvis mogen för att köra på för fullt "på riktigt". Fortsatt periodiserat men med en veckomängd som matchar vad som är realistiskt nu när jag är föräldraledig. Visst, jag har mer tid nu än när jag jobbar, men det är också en del logistik om dagarna som gör att jag inte riktigt kan springa lika mycket som när jag jobbar och transportspringer. Framåt senvåren hoppas jag dock på att storbarnet är moget för ståbräda för då kan jag ta springvagnen till- och från förskolan och därmed få till dubbel(spring)pass vissa dagar genom att jag springer hem från lämning och/eller till hämtningen. Vi får se om det funkar.

Men det jag skulle komma till är att jag känner mig så himla stark! Även om en stor del av veckans träningstimmar består av lågintensiv yoga och bålstabilitetsträning så tränar jag tidsmässigt mycket. Så pass mycket att jag tycker att jag, med tanke på året jag har bakom mig, borde känna mig lite sliten av det. Men det gör jag inte. Himla bra känsla. Jag hoppas att jag får vara frisk och hel nu så att jag kan bygga upp fart också. I lördags kände jag att jag är på god väg. Det är en bit kvar men jag är på gång. Jag kan inte räkna med några personliga rekord under första halvan av säsongen, men under den andra tänker jag minsann slå till. Om jag får vara frisk och hel och fortsätta sova om nätterna vill säga. Det där kan en ju aldrig veta i förväg. Just sömn är något som jag påverkas extremt mycket av. Jag är väldigt känslig för sömnbrist och otroligt tacksam över att jag fått barn som sover om nätterna (hittills i alla fall... peppar, peppar...). Endast korta uppvaknanden som egentligen inte stör mig särskilt mycket. Sa jag att jag var tacksam? Otroligt tacksam är vad jag är!

7 kommentarer:

Carolina sa...

Hej!

Vilken trevlig blogg jag hamnade på när jag googlade "bloggar om löpning". Vad häftigt att du satsar på träningen och att komma tillbaka ännu starkare efter ditt andra barn! Mycket inspirerande!

Jag går i tankar på att springa ett halvmarathon nu i sommar, så jag fortsätter att läsa din blogg för inspiration!

Ha en bra måndag!/Carolina

Snorkkis sa...

Så härlig känsla att känna sig stark. Och det är du minsann.

Jag känner mig också stark - det är skoj.

Jonna Fartfylld sa...

kollade igenom din sida på jogg.se och imponerades igen av din mängd! du är en inspiration verkligen. (dessutom bloggar du, du är så effektiv, ligger du aldrig och slöar människa?:))

Tove sa...

Att känna sig stark kan vara en av de bästa känslorna som finns. Njut - men det bästa är att du bara kommer bli starkare!

mammaspring sa...

Känns riktigt inspirerande att läsa! Och häftigt att inse att det är en själv som avgör huruvida man är stark eller inte! Heja du!

tilda sa...

hej! kul att läsa om dina framsteg! Jag har börjat träna lite kondition nu tre månader efter förlossningen. Det varvas längdskidor och löpning. Det jag har märkt är att de dagar jag har tränat så verkar lillen inte nöjd utan hungrig och vill äta mest hela tiden. Det gör att jag funderar på att komplettera med ersättning de dagarna. Helammar du och har du isf märkt någon förändring på bebis?

Andréa sa...

Tilda: Jag helammar och har inte mörkt av någon skillnad. Helammar även min son och han blev väldigt rund så det kan inte varit nåt fel på mjölken :)

Men kan tänka mig att det kan vara olika från person till person. Jag .r väldigt noga med att se till att få i mig tillräckligt med energi och näring. Är heller inte rädd för att äta "extraenergi" i fr.o.m. Av godis, fika etc. Även om det givetvis inte är något jag behöver rent fysiskt så är det skönt att veta att jag inte ligger på eneegiunderskott. Lycka till med träningen!